Az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében keres üzemeltetőt a kecskeméti katonai reptéren állomásozó Airbus A319-112 típusú repülőgépekhez a Védelmi Beszerzési Ügynökség – írta meg a Hvg.
Az Ügynökség a Magyar Honvédség nevében 2020 eleje óta végzi a központosított fegyveres beszerzéseket.
Az új külsős üzemeltető cégre azért van szükség, mert előre nem látható többletfeladatok és a járvány miatt a honvédség a vártnál hamarabb kimerítette a kormánygépként is funkcionáló Airbus szállítógépek üzemeltetési keretszerződését.
Bár nem szokatlan, hogy a honvédség kiszervezi repülő eszközei karbantartási, üzemeltetési feladatait, a kecskeméti repülőgépek esetében ezt eddig nem közölték a nyilvánossággal.
A „nem kománygépek” kalandos története
A két repülőgép 2017-ben együtt körülbelül 20 milliárd forintba került használtan. 126 főt képesek maximálisan 6950 kilométerre vinni, az utazósebességük 829 km/h. A nagy gépek mellé vettek még két új, kisebb Dassault Falcon 7X repülőgépet is. Ezek a business jetek 16-18 fő szállítására képesek.
A kormány eleinte tagadta, hogy kormánygépeket vásárolt volna, azután változtattak a sztorin: most éppen az a hivatalos álláspont, hogy katonai feladatok mellett „alkalomadtán” kormányzati feladatokat is ellátnak a „csapatszállító” repülőgépek.
A nem éppen fapados felszereltségű gépekhez gondosan válogatott hölgy- és férfiutaskísérő személyzetet ad a honvédség.
A repült úticélok között rendszeresen szerepel Dubaj, Abu Dhabi, a spanyolországi Alicante, a görög Khíosz üdülősziget, a Kanári-szigetek, Panama, Mexikóváros és a katonai jelentőségéről közismert amerikai Las Vegas vagy az egyiptomi Sarm-es-Sejk. Az utazások indokát 30 évre titkosították.
Harminc évig titkos, miért repültek Las Vegasba, Dubajba a honvédség gépei