Idén tízedik alkalommal rendezik meg a Kiskőrösi Dutra Nemzetközi Találkozót.
A kiállításra idén is szinte minden olyan országból érkeznek traktorok, ahová a ’60-70-es években a hazai gyárból Dutrát szállítottak.
A június 3. és 5. között zajló eseményen várhatóan nem maradnak el a népszerű programok: a felvonulás, a Dutra húzóverseny és az ember a gép ellen erőpróba sem.
Éményvideó a 2021-es felvonulásról:
Miért érdekes a Dutra traktor?
A magyar gyártású Dutra traktorok a budapesti Vörös Csillag Traktorgyárban készültek, az 1950-es évektől kezdődően az 1970-es évek közepéig. A konstrukció időtállóságát mutatja, hogy a gazdák a mai napig használják a Dutra traktorokat, így általában az apróhirdetések között is mindig megtalálhatóak ezek a gépek, írja az Agroinform.hu.
A Magyar Narancs áttekintő cikke szerint szupertraktor is lehetett volna, de a fura kommunista piac szabályai miatt a Szovjetúnió nem kért belőle, így nem is lett sikeres:
Sokak számára a D4K típusok, illetve ezeknek mindenféle variációi jelentik a Dutra márkanevet, pedig a gyár már 1958-ban használta az összes termékére. Az elnevezés egy pofonegyszerű mozaikszó, a dömper (angol eredetiben: dumper) és a traktor összevonásából született, bár egyesek a „dízel univerzális traktorra”, mások meg a „Duna menti traktorra” esküsznek – tévesen.
„Dutrából tavaly csak 1611 darabot gyártottak. Viszont tízszer annyit, 16 108 traktort importáltak a múlt évben” – írta a cikk szerzője, Lovas Márton, hozzátéve azt is, hogy az MTZ „tartósabb és üzembiztosabb, pótalkatrész-ellátása biztosított”. Az újságíró megjegyezte, hogy a szovjet traktorok kisebb teljesítményűek – 50 lóerősek –, de végül arra a következtetésre jutott, hogy nem is kell ennél több, a Vörös Csillag Traktorgyárat pedig az akkoriban csődbe jutott híres nyugati cégekkel állította párhuzamba: „Krupp, Rolls-Royce, Boeing a zsákutcába jutott cégek között – nem rossz társaság a Vörös Csillag számára! De ez sovány vigasz” – sóhajtott fel.