Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Felmond több tanár is az ország egyik élvonalbeli gimnáziumában

- Advertisement -

A Telex úgy értesült, hogy újabb tanárok adták be felmondásukat az Eötvös József Gimnáziumban, ami az ország egyik élvonalbeli iskolája. Messze túlmutat önmagán a további tanárok távozása, nem egyetlen intézményről szól. Mély válságát jelzi az oktatás helyzetének, anyagi és társadalmi megbecsültségének, és annak is, hogy sok tanár nem látja jelét annak, hogy a kormányzat valóban meg akarná hallani a pedagógusok problémáit és konstruktívan változtatna a rendszeren.

Szeiman József földrajz–történelem szakos tanár így nyilatkozott a lapnak:

„Az utolsó csepp a pohárban a státusztörvény lebegtetése. Ez nyilvánvaló megalázása a tanároknak. Újabb és újabb elemek kerülnek bele, bebetonoznak vitatott részeket: ilyen a 24-re felvitt kötelező heti óraszám. Tovább csökken a tanárok és az iskolák autonómiája.”

Ezek a fő okok a tanár szerint a megélhetésre elégtelen fizetések mellett, és ezért távozik sok tanár a közoktatásból.

„Meg szeretnék élni a fizetésemből, ezt szívesen kipróbálnám” – mondta Szeiman. Meglátása szerint az oktatás helyzete, a kormány által erőltetett, a parlament előtt lévő státusztörvény tartalma olyan kereteket szab, amelyekben már magasabb fizetéssel sem vállalná a tanári hivatást.

Szeiman nem látja esélyét annak, hogy változás áll be a  kormányzat hozzáállásán, sőt a jelek szerint a kormány nem is bánja, ha több tanár felmond, egyszerűbb így, mintha ki kellene rúgni őket. A kormány logikája szerint ugyanis a diákokhoz képest még mindig sok az oktató.

„Ez egy ostobácska logika szerint igaz is lehetne, csakhogy ez az arány képzési struktúránkból, iskoláink számából, a gyerekek földrajzi eloszlásából adódik” – azaz önmagában ezt a számot nézni más országokkal összevetésben felesleges.

Szeiman szerint nem feltétlenül szűnnek meg iskolák a tanárok számának csökkenésével, azonban a csoportbontások megszűnhetnek (tehetséggondozást, szakköröket érintve). „A maradók óraszámai pedig emelkedhetnek, amit a jövőben belengetett fizetésemelés alig fog fedezni, így a bérek növekedése épp csak leköveti a terhek növekedésének mértékét.”

„Volt egy barátságos beszélgetésem az igazgatósággal, megértették és elfogadták a helyzetet, amelyen sajnos ők szándékaik ellenére sem tudnak változtatni” – mondta a tanár, aki későbbi helyét már az oktatáson kívül látja.

A kormányzat kompromisszumkészségére nem is lehet számítani, hiszen onnan nem a meghallgatás szándéka érződik, helyette „démonizálják a hivatását elhagyó tanárokat” – mondta Szeiman.

- Advertisement -
Exit mobile version