Az infláció az egyik legfontosabb makrogazdasági mutató, amelyről talán az elmúlt egy évben minden nap hallunk és amely mélyreható hatással van a gazdaság minden szegmensére és régiójára. Az elmúlt egy évben rekord magas inflációs rátával találkozhattunk, és mindenki reménykedett abban, hogy a válság kevésbé terheli meg a magyar gazdaságot.
Mégis, az elvárásokkal ellentétben Magyarország 2023 második negyedévében GDP-csökkenést könyvelhetett el, továbbá a legfrissebb adatok is azt sugallják, hogy a valaha volt leghosszabb technikai recessziós időszakot éljük a történelmi feljegyzések szerint.
A vártnál rosszabb a helyzet hazánkban
Az infláció lényegében a fogyasztói árak általános emelkedését jelenti egy adott időszakban. Ennek oka több tényezőre vezethető vissza, például a kereslet és kínálat változásaira, a gazdasági növekedésre vagy éppen a nyersanyagok árváltozásaira. Az infláció szintjének alakulása jelentős hatással van a fogyasztók vásárlóerejére, a lakossági megtakarításokra, a magán- és állami beruházásokra, valamint a gazdaság teljesítményére egyaránt.
A magyar gazdaság technikai recesszióban van 2022 harmadik negyedévétől kezdve, mivel a magas infláció fojtogatja a gazdasági aktivitást. A Központi Statisztikai Hivatal által közzétett legújabb GDP-adatok a második negyedévre megerősítik, hogy a technikai recesszió folytatódott. Ez azt jelenti, hogy a gazdasági teljesítmény most már négy egymást követő negyedévben zsugorodott, amely így a leghosszabb recessziós időszak legalább 1995 óta, amikor bevezették a jelenlegi GDP-számítási rendszert.
Kivételt jelentett a Mercedes gyár is
A Központi Statisztikai Hivatal közleménye szerint az ipari szolgáltatások voltak a legnagyobb hozzájárulók a gazdasági teljesítmény csökkenéséhez. Aligha meglepő, hogy az ipari termelés volumene a második negyedévben eddig 6%-kal csökkent.
Ebből a szempontból is kivételt jelentett Bács-Kiskun vármegye megyeszékhelye, ugyanis a Mercedes-Benz vállalata még a válság közepette is több mint egymilliárd euró értékű befektetéssel készíti fel kecskeméti gyárát a jövőbeli feladatokra. A 2022 óta tartó, kihívásokkal teli gazdasági és versenypiaci környezetben is több mint 152.000 járművet gyártott, valamint 4 milliárd euró árbevételt realizált a vállalat a beszámolási időszakban.
Válsághelyzetet csökkentő lépések
Meglepően hangzik, de talán Kecskemét volt az egyetlen olyan város Magyarországon, amely valamelyest igyekezett lakóinak ellensúlyozni az infláció negatív hatását. 2023 elején, a több mint 20 százalékos havi pénzromlás közepette nem emelkedett jelentős mértékben a tömegközlekedés a megyeszékhelyen. Emellett a Kecskeméti Közlekedési Központ elkötelezett az autós forgalom csökkentése mellett is, így igyekeztek fogyasztóbarát árakat megszabni a tömegközlekedés esetén.
Forrás: Creditline.hu