Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Újabb Volán-sztrájk jöhet január végén, ha a dolgozók részéről erős lesz a támogatottsága

- Advertisement -

Ha a munkáltató kedvezőtlen béremelési ajánlatot tesz, akkor a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (Szaksz) kész sztrájkolni. Dobi István, a szervezet elnöke elmondta, hogy egyes városokban eltérő mértékben, de a Volánbusz dolgozóinak 20-40 százaléka már visszajelezte, hogy támogatja a bérharcot.

Az ünnepek alatt lelassult támogatói aláírásgyűjtést január elején folytatják, a tervek szerint január 10-éig, de ha szükséges 16-áig. Ekkor fogja ugyanis a munkáltató közölni a jövő évi bérfejlesztési ajánlatát. Az ajánlat és a sztrájk támogatottsága alapján dől majd el, hogy lesz-e újabb két napos munkabeszüntetés január 28-án és 29-én.

A Volánbusz dolgozói már tartottak december 10-11-én sztrájkot az elégséges szolgáltatás biztosításával. A társaság közlése szerint a vártnál kisebb volt az összefogás, a teljes dolgozói állomány 14 százaléka vett részt az akcióban. Ezzel ellentétben a szakszervezet szerint akkor a munkavállalók körülbelül 65 százaléka támogatta a nyomásgyakorlást.

Dobi szerint letiltották a Volánbusz központjában az adatszolgáltatást, nem mondta meg a cég, pontosan hány járat maradt ki a két nap alatt, így az igazság nem derült ki a létszámot illetően. A szakszervezeti vezető az akcióval elégedett volt, de csalódások is érték az aktivitással összefüggésben.

Ezért is döntöttek úgy, hogy csak abban az esetben ad ki egy következő sztrájkfelhívást és kezdi meg annak megszervezését, ha a 17 ezer autóbusz vezető legalább 60 százaléka egyetért a bérköveteléssel és részt is vesz az esetleges következő munkabeszüntetésben – mondta Dobi István. Szerinte a dolgozók értik és megértették, mi a tét: ha nem állnak a Szaksz küzdelme mellé, akkor ő „kitáraz”, és marad az, amit több ágazati szakszervezet képvisel: a tárgyalásnak nincs alternatívája, vagyis a munkáltató bármit ajánl, nem lesz nyomásgyakorlás.

A Szaksz elfogadhatatlannak tartotta, hogy a Volánbusz a jövő évi költségvetésben mindössze 6-10 százalékos bértömeg növekedést tervez, és mivel elakadtak a jövő évi bérfejlesztési tárgyalások, ezért hirdettek decemberre kétnapos sztrájkot. Dobi István 25 százalékos keresetfejlesztési igényt tart elfogadható tárgyalási alapnak.

Lázár János építési és közlekedési miniszter a követelést irreálisnak és túlzó mértékűnek, a sztrájkot jogilag erősen vitathatónak, a szakszervezetet pedig felelőtlennek minősítette.

A reprezentatív szakszervezetek és a munkáltató képviselőinek részvételével megtartott Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkáltató MÁV-Volán-csoport a sztrájkolókat tette felelőssé azért, hogy elszállt az esélye egy decemberi bérmegállapodásnak, noha ilyen napirendi pontja nem is volt az ülésnek. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is kijelentette: a 25 százalékos bérkövetelés nem illeszthető össze a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel. A sztrájk jogszerűségét ő is vitatta, és szerinte annak adventre időzítése is aláásta a kölcsönös bizalmat. Kijelentette: január 16-án folytatódik a bértárgyalás, így minden feltétel adott ahhoz, hogy év legelején megszülethessen a 2024-re vonatkozó bérmegállapodás is.

via Népszava

- Advertisement -
Exit mobile version