Sik Endre szociológus a munkaerőpiacon használatos módszerekkel vetette össze a Tisza Párt eljárását, ami meghirdetett pályázat útján, több szűrő beépítésével választja ki az országgyűlési választásokra az egyéni kerület jelöltjeit.
A munkaerőpiaci szakirodalom sok évtizede magától értetődőnek tekinti, hogy kétféleképpen lehet munkaerőt találni: extenzív vagy intenzív kereséssel – mondta el a szakember. Magyar Péterék nagyjából az extenzív keresést alkalmazzák, vagyis kevés információ alapján minél több emberrel elkezdeni tárgyalni, „aztán majd meglátjuk, mi jön össze.”
Az extenzív keresést akkor alkalmazzák, amikor egyszerű, képzettséget nem igénylő munkáról van szó, a válogató tehát nem követ el nagy hibát, ha nem a megfelelő személyt választja ki, mert ezek az emberek költség- és kockázatmentesen bármikor lecserélhetők.
A szociológus szerint a Tisza Párt jelenlegi helyzetéhez jobban illeszkedne az intenzív változat, amikor is ismerősökön, ajánlásokon keresztül kifejezetten szűk körben maradva, de ott nagyon alaposan feltérképezve választják ki a leginkább megfelelő személyeket az adott pozíciókra. Itt fontos a megbízhatóság, a megbízóval való „közös hullámhossz” és az iránta érzett lojalitás.
Azokról, akikre Magyar Péter akár a parlamentben, akár az esetleges kormányzás során az államigazgatásban támaszkodni szeretne, tudnia kell, hogy mennyire bízhat meg bennük és mennyire rendelkeznek az említett képességekkel. A Tisza Párt által alkalmazott extenzív keresés erre viszont nem alkalmas – állítja Sik Endre.
A módszerben rejlő veszélyekkel feltehetően a Tisza Párt is tisztában van, ezért igyekszik több fordulón keresztül megszűrni a jelentkezőket, vagyis mintha Magyar Péterék a két eljárás előnyeit igyekeznék ötvözni. A szociológus ezzel együtt nehezen tartja elképzelhetőnek, hogy ilyen rövid idő leforgása alatt a kiválasztási folyamat jól kivitelezhető, hiszen a parlamenti választáshoz és a Tisza Párt által remélt kormányzati szerephez százas nagyságrendben van szükség emberekre.
Sik Endre arra a nehézségre is felhívta a figyelmet, hogy amikor a kiválasztott politikusok megjelennek a nyilvánosságban, a Fidesz propagandagépezete mindenféle módon támadni fogja őket és megpróbálja karaktergyilkossággal ellehetetleníteni. Viszont a szociológus szerint nem jó stratégia, ha ennek tudatában az utolsó pillanatokig háttérben tartják a kiválasztottakat. Az ismertség fontos a választók bizalmának elnyeréséhez, Magyar Péter személye önmagában aligha fog annyi szavazatot vonzani, amennyi elég a Fidesz legyőzéséhez.
A kampánystratégáknak kell kiválasztaniuk azt a megfelelő pillanatot, amikor a tiszás politikusoknak érdemes nyilvánosság elé lépniük. A feladatot a szociológus nem tartja teljesíthetetlennek, de úgy gondolja, ha az extenzív keresésből adódó problémák megoldása mellett még ez is sikerül, akkor az igazi hungarikum lesz.
via Népszava