A 2024–2025-ös tanévben foglalkoztatott pedagógusok fele az 50 éves vagy annál idősebb korosztályba tartozik, a 30 évesnél fiatalabb pedagógusok aránya mindössze 7,2 százalék – írta a Telex. Az információk a KSH legfrissebb helyzetjelentéséből derültek ki.
A jelenlegi tanévben foglalkoztatott pedagógusok fele 50 éves vagy annál idősebb, a 30 évesnél fiatalabb pedagógusok aránya mindössze 7,2 százalék. Emellett a Telex grafikonjából jól látható az is, hogy túlnyomórészt nők dolgoznak pedagógusként.
A tanári kar elöregedését jól reprezentálja, hogy jelenleg 12 185 hatvanévesnél idősebb főállású általános iskolai tanár van, míg a 2022–2023-as tanévben még csak 10 039 volt. Ez az előző tanévhez képest nagyjából 10, a két évvel ezelőttihez képest nagyjából 20 százalékos emelkedés. A KSH adataiból az látszik, hogy az általános iskolákban több mint kétszer annyi 60 éves vagy idősebb pedagógus dolgozik főállásban, mint 30 év alatti.
A 2024–2025-ös tanévben tovább emelkedett azon különleges bánásmódot igénylő fiatalok száma, akik mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékossággal, autizmus spektrumzavarral vagy más pszichés fejlődési (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartás-szabályozási) zavarral küzdenek, ezért különleges nevelésre, fejlesztésre szorulnak – írta a Telex.
Már több mint 65 ezren számítanak sajátos nevelési igényű tanulónak, azaz SNI-snek.
Többségük, mintegy 48 ezren, vagyis 73 százalékuk integrált iskolába jár. Nemek szerint jelentős az eltérés: a lányok 6,3, a fiúk 12 százaléka sajátos nevelési igényű.
A teljes cikk ITT OLVASHATÓ.