Az Európai Bizottság új javaslata szerint a 10 évnél idősebb személyautók és furgonok évente esnének át kötelező műszaki vizsgán, míg a motorkerékpárokra is kiterjesztenék a vizsgakötelezettséget. Lapszemle.
Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatására, nyilvántartására és közúti ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályozás módosítására. A cél, hogy jelentősen csökkentsék a közúti balesetek számát és hatékonyabban lépjenek fel a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen.
A javaslat értelmében minden 10 évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga vár. Emellett a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék, így a 125 cm³ feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat.
A tervezet további intézkedései között szerepel a műszaki vizsgák technológiai színvonalának emelése, különösen az elektromos autókra szabott ellenőrzések bevezetése. Kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén. Emellett a kilométeróra-manipuláció elleni fellépés érdekében minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák.
A szabályozás digitalizáció irányába is elmozdulna: egységesített, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek kerülnek bevezetésre, a tagállami járműnyilvántartásokat pedig összekapcsolnák. Ez lehetővé tenné, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el.
A teljes cikket a 24.hu és a portfolio.hu oldalain olvashatja el.