A Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának átadása késik: a március 31-i határidőt nem sikerült tartani, és a jelenlegi tervek szerint legkorábban november végén, de akár 2026 elején valósulhat meg a projekt befejezése. A beruházás költségei is jelentősen nőttek, az eredeti 470 milliárd forintról 800 milliárd forintra emelkedtek – írja a szegeder.hu.
Miközben a szerb oldalon már elkészült a pálya, Magyarországon még számos munka vár befejezésre, különösen a kínai gyártású biztosítóberendezések telepítése és uniós engedélyeztetése terén. A kínai kivitelező ragaszkodik saját rendszeréhez, amelynek engedélyezése elhúzódik, és ez korábban hónapokra leállította a kivitelezést. A biztosítórendszer hiánya miatt a magyar szakaszon a vonatok sebessége nem éri el a 160 km/h-t, és a vonatok közlekedtetése között is hosszabb időre lesz szükség.
Fennáll a lehetősége, hogy július elején sor kerül egy ünnepélyes eseményre, amelyen Hszi Csin-ping kínai elnök, Aleksandar Vucic szerb elnök és Orbán Viktor magyar miniszterelnök vonattal utaznának végig a vonalon, a pálya műszaki átadása nélkül is bemutatható lehetne egy demonstrációs utazás. Azonban a 2024. november 1-jei újvidéki tragédia, ahol 16 ember vesztette életét a vasútállomás előtetőjének beomlása miatt, és az azt követő kormányellenes tüntetések Szerbiában beárnyékolják az esetleges ceremóniát.
A beruházás hatástanulmánya szerint a vonalon napi nyolc tehervonat áthaladásával számolnak, és a projekt megtérülése a teherforgalom növekedésétől függ. Egy másik forgatókönyv szerint a vasútvonal mentén kínai nagyvállalatok és egy teherszállításra alkalmas kereskedelmi reptér épülne, azonban ezekből egyelőre semmi sem valósult meg.
A teljes cikk elolvasható a szegeder.hu portálon.