- Kecskemétet kerékpárosbarát településnek minősítették 2019-ben, de a néhány éves bringautak közepét több helyen is felveri a gaz. Vajon hol a kerékpárút alapja?
- A városon belüli kerékpárutakért a kecskeméti önkormányzat felel.
- A kerékpárutak kivitelezését részben a Duna Aszfalt, részben pedig a Városüzemeltetési Kft. végezte.
2017-től egy kormányrendelet értelmében a Magyar Közút Zrt.-hez tartoznak a lakott területen kívüli kerékpárutak üzemeltetésével és fejlesztésével kapcsolatos feladatok, így például a városföldi bringaút is. Belterületen ugyan ezért az önkormányzat felel, és köteles gondoskodni arról, hogy többek között a katonatelepi és a hetényegyházi utak melletti kerékpárutak rendben legyenek.
Az említett bringautakat a hét minden napján sokan használják, részben munkába járásra. A közlekedők, a befizetett adójuk után ezért joggal elvárják, hogy biztonságos feltételek mellett közlekedhessenek.
A gaztól felvert kerékpárutak továbbá azért is szimbolikusak, mert Palkovics László minisztériuma tavaly Kecskemétet kerékpárosbarát díjjal minősítette, amire a Magyar Kerékpáros Klub kecskeméti területi szervezete a következő csattanós választ adta:
„a bukást ugyan elkerüli, de a közepest nem érdemli meg”.
Gaz az útburkolaton, hiányzik a szegély, gondok vannak az alappal és a kivitelezéssel
Nemrég elkészült kecskeméti kerékpárutaknál tapasztalható, hogy a gyom egészen egyszerűen feltöri az aszfaltréteget. A Magyar Kerékpáros Klub kecskeméti területi szervezete elmondta kérdésünkre, hogy szerintük mik okozzák azt, hogy a néhány éves kerékpárutak ilyen gyorsan tönkre mennek:
- kivitelezési hiányosságok,
- karbantartás elmaradása,
- nem építenek szegélyt a kerékpárutak mellé, ami megakadályozhatná a növényzet ránövését az útra,
- technológiai problémák,
- az anyagilag megszorított önkormányzatoknak nincs kellő forrásuk,
- sokszor tapasztalható enyhe hullámosság a felületeken, amit az okoz, hogy a rézsűkialakításhoz szükséges nagy súlyú gépeket engednek fel a kész kerékpárútra, ami nem csak az útburkolatban, hanem az út alapjában is kárt tehetnek,
- valódi javítás helyett csak „javítgatások” vannak, például amikor a repedéseket szurokkal kitöltik és foltozgatnak, illetve a rázósabb részeken néhány métert felmarnak és aszfaltoznak. Itt a gyom hamarosan ismét feltúrja a betont, mert a technológián semmit sem változtatnak.
Felveri a gaz a Hetényegyházára, Városföldre és Katonatelepre vezető kerékpárutakat, miközben néhol alig egy éves amortizációról beszélünk
Három olyan kerékpárútról van szó, ahol világosan jelentkeztek ugyanazok a problémák. A gaz egyszerűen feltörte az utat, miközben a városföldi kerékpárút teljesen új építésű kerékpárút, a hetényi kerékpárútnál több kilométeres kopóréteg-csere történt, illetve a katonatelepinél szakaszos felbontások és kopóréteg-csere valósult meg a kisebb beavatkozások mellet.
A kerékpárutak ezeken a helyeken is egyre keskenyednek a burkolatra ránövő gyom miatt, részben a karbantartás elmulasztása, részben a kivitelezési hiányosságok következtében. A Magyar Kerékpáros Klub kecskeméti területi szervezete aggasztónak látja azt a tényt, hogy az újonnan leaszfaltozott részek ilyen gyorsan tönkre mennek, néhol alig egy éves amortizációról beszélünk.
Nyolcvan millió forintos önkormányzati beruházásból újították fel a Vízmű utca és a Széles köz, hetényegyházi „S” kanyar között található kerékpárutat 2018-ban. A következő évben az aszfaltozási munkálatok a Széles köztől a 2014-ben megépített szakaszig folytatódtak.
A kecskeméti önkormányzat szerint nem kivitelezési hibáról van szó
A Petőfi Népe az ügyben megkereste az önkormányzatot, aki nevében Takács Valentina kommunikációs vezető elmondta, hogy tudnak a problémáról, majd kijelentette
ez nem kivitelezési hiba, hanem az a baj, hogy a gaz – különösen a rendkívül agresszív tarack – behatol a járda alá és feltöri, felnyomja. Az a megoldás született, hogy a kerékpárutak mellett gyomirtóznak egy védősávot, így a gaz gyökerei nem jutnak be az út alá. A munka már folyamatban van, de egy kis idő, amíg hat a gyomirtó, csak utána érdemes elvégezni a szükséges javításokat.
A Hetényegyházára, Városföldre és Katonatelepre vezető utakon kívül hasonló növényzet problémákkal találkozni a Csalánosi út két szakaszán is, és számos más pár éves kerékpárútnál is. A kérdés itt is az, hogy mindent rá lehet fogni a járda alá benövő gazra, vagy felmerül a karbantartás elmaradása és a kivitelezési hiányosság.