A jelenlegi kormány – úgy tűnik – mindent megtesz a helyi önkormányzatiság korlátozása, vagy megszüntetése érdekében.
A különleges jogrend egyfajta bemelegítésül szolgálhat ehhez, hiszen a testületi ülés megtartása nélkül az adott polgármester egyszemélyben dönthet törvényerővel a város dolgairól anélkül, hogy érdemi konzultációt folytatna a testülettel, melyben uram bocsá’, ellenzéki képviselők is lehetnek, illetve vannak.
Ha belegondolunk, hogy nagyon sok helyen Fideszes polgármester van a város élén, akkor nyilvánvaló, hogy ez a döntés felsőbb utasításra is történhet, melyet a jelenleg regnáló központi hatalom sugall a polgármesternek.
Már az elmúlt önkormányzati választás is megmutatta, hogy sok önkormányzatban, de főleg a nagyobb városoknál, beleértve a fővárost, Budapestet is, ellenzéki polgármesterek kerültek, ellenzéki képviselői többséggel a város élére. Ez a tény csak megerősítette a hatalmat abban, hogy az önkormányzatiságot korlátozni kell. Kapóra jött ehhez a koronavírus-járvány, melynek égisze alatt törvényileg meg lehetett csonkítani az önkormányzatok anyagi bázisát.
Emlékezzünk, arról is döntés született, hogy ezt majd a kormányzat így, vagy úgy korrigálja, mely így érdemben még mindig nem történt meg.
A fővárost keményen érintette az úgynevezett Lánchíd-rekonstrukció vita, de az is, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál támogatását az állam megszüntette. Aztán általánosan ismert az a tény is, hogy a kormányzat a parlamenti kétharmadon keresztül az iparűzési adót megfelezte az önkormányzatoknál, a fizető parkolást megszüntette, és a gépjárműadó ezentúl nem az adott önkormányzatot illeti, hanem a NAV-on keresztül a magyar államot, azaz a költségvetési bevételt növeli.
Ez már majdnem a tanácsi rendszer, amikor a rendszerváltás előtt a helyi vezetésnek a város ügyeibe alig volt beleszólása, vagy egyáltalán nem, hiszen mindenhol a központi állami akarat érvényesült.
Lehetett persze lobbizni, de az akkori egypártrendszerben a lobbizás feltétele a párthűség, valamint az állami érdek dominált.
Ugye ismerős módszerek ezek?
Azt is tudjuk, hogy a megyei önkormányzatok Fideszes vezetés alatt működnek, így tehát nagyon könnyű a megyei önkormányzatokon keresztül pénzt juttatni a Fideszes vezetésű városi önkormányzatoknak.
A kormányzat farizeus módon azt hirdeti, hogy a pandémia, vagyis a koronavírus világjárvány idején az önkormányzatoknak is be kell szállni a járvány okozta gazdasági visszaesés kompenzálásába. Mindezt mondja akkor, amikor a munkájukat elvesztők közvetlen komoly bértámogatást nem kapnak az állam részéről a kieső fizetésük pótlására.
Kettős játék ez, hiszen a jelenlegi hatalom azt akarja bebizonyítani, hogy az ellenzéki önkormányzati vezetés alkalmatlan a városi feladatok végrehajtására, és ezért még mindig jobb a központi irányítás. Azaz nevezzük nevén a gyereket, a szovjet típusú, rendszerváltás előtti tanácsi rendszer.
Harminc évvel ezelőtt hiába küzdöttünk a rendszerváltáskor az önkormányzatiságért, azaz a hatalom megosztásáért, a demokrácia kis szigeteinek kialakításért, úgy tűnik, ismét a központosítás lebeg a mostani hatalom szeme előtt.
Úgyhogy, ha 2022-ben nem lesz változás a parlamenti választások alkalmával, akkor elbúcsúzhatunk a helyi demokráciáktól, azaz az önkormányzatiság intézményétől.
ábrahám