Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter is felszólalt a Nemzeti Befektetési Ügynökség járműipari konferenciáján, ahol a befektetők megnyugtatására tolmácsolta a kormány álláspontját, miszerint a tőke érdekei előbbre valók az emberiség érdekeinél, írta a Mérce.
Ezzel a miniszter azon kijelentésére céloztak, amely szerint a környezetvédelmet hátrébb sorolja a kormány, mint a tőke érdekeit. Az MTI szerint pontosan ezt mondta Szijjártó Péter a konferencián:
Magyarország nem támogatja, hogy Brüsszel az autóipar versenyképességét a környezetvédelemre hivatkozva észszerűtlenül korlátozza.
Szijjártó Péter hangsúlyozta továbbá, hogy a környezetvédelmet uniós szinten is a versenyképességi szempontokkal összhangban kell érvényesíteni. A kettő között – mint fogalmazott – meg lehet találni a hosszú távú egyensúlyt anélkül, hogy mindez értelmetlen beruházásokkal, erőltetett fejlesztésekkel hátráltassa a sok millió embernek munkát adó európai autóipart. Az ilyen intézkedések Magyarország autóiparát, versenyképességét és munkahelyeit is érintenék, a kormány ezért csak arányos és átgondolt intézkedéseket támogat ezen a téren is – tette hozzá.
A kormány így szolgálja ki az autógyártók érdekeit
A portál emlékeztet arra, hogy a károsanyag-kibocsátási normák európai uniós szigorításának legfajsúlyosabb kerékkötője Németország, az EU legnagyobb gazdasága, nem mellesleg az unió autóiparának központja, a világ második legnagyobb autógyártója, a Volkswagen-csoport hazája. A kerékkötésben pedig támogatják a németeket az EU félperifériáján elhelyezkedő visegrádi országok, melyek iparában, különösen Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon az autóipar, leginkább a német autóipar az egyik húzóágazat, ha nem a legfontosabb.
A magyar kormány általánosságban kiszolgálja a német autóipar érdekeit, elég, ha az autógyárak állami támogatásaira vagy a nagy autógyárak számára különösen kedvező foglalkoztatási szabályozást jelentő rabszolgatörvényre gondolunk.
Ugyanakkor az autóipar láthatóan lassul, a német gazdasággal együtt, így olyan fejlesztések maradnak el a német autógyárak hazai üzemeiben, melyekkel korábban számolt a kormány, ezeket pedig még inkább hátráltathatja, amennyiben az autógyárak erőforrásaikat a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó kutatásokra kell hogy fordítsák a jelenlegi technológia kisebb fejlesztésekkel való további gyártása helyett, jegyzik meg.
Hosszú távú növekedés
A miniszter szerint hosszú távon is magas, az EU átlagát legalább 2 százalékkal meghaladó gazdasági növekedést ösztönöz a kormány hamarosan elkészülő gazdaságvédelmi akcióterve. Megismételte, amit Orbán Viktor is bejelentett, hogy az intézkedés újabb adó- és bürokráciacsökkentéssel, az eljárási folyamatok egyszerűsítésével, a szakképzés korszerűsítésével, a duális képzés bővítésével támogatná a gazdaság szereplőit. Az autóipart mindezen felül a beszállítóknak szánt pénzügyi keret bővítése is segítené, tette hozzá.