- A parkolás örök vitatéma, nemcsak Kecskeméten. A parkolóhelyek száma, a parkolás ára és a tiltott területen (így a zöldfelületen) parkolás folyamatos nézeteltéréseket okoz a polgárok és a hatóságok között.
2020-ban a KSH adatai szerint 3.9 millió személygépkocsi rótta az utakat Magyarországon, ebből Bács-Kiskun megyére 218 ezer jármű jutott. Az Európai Unióban 2019-ben az 1000 főre jutó személyautók számában Luxemburg (681 autó/1000 lakos), Olaszország (663 autó/100 lakos) és Ciprus (645 autó/1000 lakos) volt a listavezető. Magyarország 390 autó/1000 lakos aránnyal hátulról a harmadik. Az adatokból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy Magyarországon nincs sok autó, azonban teljesen más azon területek lakosainak az érzése, akik környezetében sok az autó.
Mi a helyzet Kecskeméten?
2020-ban készült egy felmérés, településszintre lebontva az 1000 főre jutó személygépjárművekről. A magyar megyeszékhelyek közül a legtöbb autó 420 autó/1000 lakos. És hol? Kecskeméten. Budapesten ez az arány 370 autó/1000 lakos. Ehhez adjuk még hozzá azokat a munkavállalókat, akik autóval ingáznak Kecskemétre, és megkapjuk azt a többtízezres mennyiségű autót, amit napközben el kell helyezni szabályosan.
A KRESZ kimondja, hogy a főszabály szerint a járművel megállni az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.
A nagyvárosokra egyébként is jellemző, hogy lényegesen több autó van, mint parkolóhely, ezért az autósok parkolás céljából kénytelenek igénybe venni az út mellett található füves, földes (egyszóval zöld) területet. Ezzel azonban szabálysértést követnek le, amelyet a rendőrség szabálysértési eljárás keretében vizsgál. Mivel azonban a szabálysértési eljárásban nincs objektív felelősség (vagyis a gépjármű tulajdonosa/üzembentartója nem köteles önmagát vagy közeli hozzátartozóját szabálysértés elkövetésével vádolni), ezért a zöldterületen szabálytalanul parkoló szankcionálására nincs lehetőség.
Ennek megoldására egyes helyi önkormányzatok saját rendeleteikben szabályozzák a zöldterületen parkolás tilalmát, mint a közösségi együttélés részét. Kecskeméten a zöldfelületek, a parkok, a játszóterek, a labdaterek és egyéb zöldfelületek védelméről, létesítéséről, fenntartásáról és a köztéri szobrok védelméről szóló önkormányzati rendelet szabályozza a kérdést. A rendelet kimondja, hogy
tilos „az útszakaszt határoló ingatlan tulajdonosának hozzájárulása nélkül a kiemelt szegéllyel nem rendelkező utak melletti zöldsávon, valamint e rendelet szerinti zöldfelületeken járművel közlekedni, várakozni, járművet javítani vagy tisztítani.”
Aki ezt a szabályt megszegi, „azzal szemben a jegyző közigazgatási bírságot, a közterület-felügyelő helyszíni bírságot szabhat ki.” Hogy mennyire él a büntetéssel a jegyző az a városi büdzsébe befolyt bírságból világosan látszik a költségvetési évet lezáró zárszámadásból. 2021-ben 3 millió forintnyi közigazgatási bírságot irányoztak elő, végül egyetlen forint sem folyt be ilyen címen. Hogy a 2022-es évben is ennyire engedékeny volt-e a jegyző, azt néhány hónap múlva fogjuk látni.
Körbenéztünk a városban a héten, és gyorsan két példát is tapasztaltunk a szabálytalan parkolásra. A Honvédkórház melletti parkolóban – az egyébként már szinte teljesen kikopott – füves területen parkolt egy honvédségi rendszámú szolgálati személygépkocsi.
A Lukács György utca és a Domby Lajos utca találkozásánál van egy üres telek, amelyet évek óta nyilvános parkolónak használnak az autósok, a képen olyan járműveket is láthatunk, amelyek – az állapotukból ítélve – hónapok óta ott állhatnak, körbenőtte őket a gaz.
Mi lehet a megoldás? Szeptemberben a Kecsupon a közlekedés témája lesz napirenden, amikor megpróbálunk a városi parkolás problémáira válaszokat találni.