Városunkban szinte mindennaposak a közlekedés okozta bosszúságok, melyek általában az utak minőségéből fakadnak. Vannak olyan útszakaszok, melyek szinte soha nem láttak aszfaltot, vannak amik inkább hasonlítanak egy szitára, mint ahogyan sok helyen a közvilágítással sincsen minden rendben. Pedig ennek nem kellene így lennie, hiszen az önkormányzat csak idén – legalábbis a 2023-as városi költségvetés szerint – összesen 1,034 milliárd forint közpénzt költ többek között út, járda és kerékpárút javítására és építésére, földutak profilozására, jelzőtáblák kihelyezésére, útburkolati jelek felfestésére, jelzőlámpák üzemeltetésére.
A Járókelő nevű weboldalnak az a célja, hogy a városlakók az észlelt problémákat bejelenthessék, kátyúk, leszakadt szemetesek, lekopott zebrák, összetört megállók, az elhagyott autók és sok más problémát, amit a közterületeken tapasztalnak. Az oldal kapcsán nem egy átlagos szolgáltató ütött-kopott hibabejelentőjét kell érteni; az oldalt a Járókelő Közhasznú Egyesület csapata és önkéntesei üzemeltetik.
S hogy miben áll a Járókelő hatékonysága, miért jobb ezt a felületet használni annál, mint hogy közvetlenül a szolgáltatókat keresnénk meg? Egyrészt időt és energiát spórolhatunk vele, hisz nem nekünk kell felcsapni az internetet, hogy kiderítsük, az adott problémával kihez kell fordulnunk. Vagy könnyedén olyan problémába ütközhetünk, hogy a bejelenteni kívánt dolog egyszerre több illetékesre tartozik, akiket nekünk kellene összehangoltan megkeresnünk. Ami valljuk be, a nagyobb szolgáltatók jelenlegi ügyintézési lehetőségeit tekintve nem egy leányálom.
Ám a Járókelő erre is tud megoldást nyújtani, hisz az oldal üzemeltetői hatalmas szolgáltatói adatbázist működtetnek, illetve képzett önkéntesek segítenek a bejelentőknek. Az oldalra felvezetett ügyek pedig mindenki számára követhetők, mert szinte az első pillanattól kezdve tudható, hogy ki a probléma felelőse, s hogy az illetékesek hogyan végzik a dolgukat. Utóbbi pedig nagyon fontos, hiszen amennyiben egy problémát az illetékes szolgáltató nem kezel, vagy nem keresi rá a megoldást, úgy a nyilvánosság és a közösség ereje segíthet cselekvésre ösztönözni.
Sok esetet bejelentettem már, szinte azonnal kapcsolatba lépnek az illetékessel és hamar megoldódnak az ügyek. Névtelenül is lehet bejelentést tenni, a lényeg, hogy legyen fotó vagy videó a beküldendő problémáról – írta a Facebookon található Kecskeméten Hallottam nevű csoport egy tagja. Más egy konkrét példát posztolt, amiben egy tátongó csatornára hívta fel az illetékesek figyelmét az oldalon keresztül, amit a megszólított szolgáltató pár nap múlva ki is javított.
A kecskeméti statisztikát tekintve az oldal rendkívül hatékony: 2023 első félévében összesen 45 megoldott mellett további 42 megoldásra váró ügy szerepelt az oldalon, és csupán 2 olyan eset akadt, ami a megoldatlan címkét viseli magán.
Úton a kecskeméti alternatíva
Valamilyen kertészeti problémába, elhagyott járműbe, az utakon tátongó kráterekre, problémás közlekedési táblákra, pislákoló közvilágításra bukkant? Ne aggódjon az alábbi problémákat hamarosan egy teljes egészében Kecskemétre szabott oldalon jelentheti be. Az egyelőre a „Problématérkép” néven futó projekt indulása várhatóan július elején várható, amiről még írunk.