Az Építési és Közlekedési Minisztérium kedden rendezett háttérbeszélgetésén konkrétumokat is közöltek a KRESZ-módosítási javaslatokból – amiket 2025 márciusáig kell letenni a kormány asztalára. Az eseményen a jogosítványszerzés, a gépjárművezető-képzés és -vizsgáztatás megújításának részleteit vázolták fel.
A KRESZ-módosításra azért van szükség, mert szétesett a koherencia, szemléletváltásra és összehangolásra van szükség – mondta Dr. Kerékgyártó János, a tárca közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára.
A KRESZ mellett további négy területen zajlik a munka. Ezek:
- a szankciórendszer és a közúti ellenőrzési tevékenység hatékonyabbá tételének vizsgálata,
- a közútkezelési szabályrendszer felülvizsgálata,
- a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások megújítása, ideértve az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeinek feltárása,
- valamint a humán tényező – így a képzési, oktatási háttér, és a közlekedési kultúra – fejlesztési lehetőségeinek feltárása.
Az utóbbiról számoltak be részletesen a keddi eseményen a munkacsoport tagjai.
Régóta napirenden van a vezetéstámogató rendszerek alkalmazása a járművezető-képzésben és -vizsgáztatásban. Ma már a segítőrendszerek támogatják a járművezetőt, ezért két végpont felől közeledik a váltás. Az egyik, hogy beáll az autó a parkolóhelyre, a másik, hogy az autópályán átadhatjuk majd a kormányt a járműnek, és szól, amikor a kijáróhoz érkezünk. Megfelelő felkészültség kell ahhoz, hogy amikor elengedik az oktatók a tanulóvezetőket, akkor legyen tudásuk arra, mikor veszik vissza az irányítást az autó felett.
Ezek alapján azt fogják javasolni, hogy engedélyezzék a vezetéstámogató rendszerek többségének használatát az oktatás és vizsgáztatás során úgy, hogy
Egy javaslat szerint szimulátorokat is bevonhatnak az oktatásba. Ezek az eszközök a járműkezeléssel összefüggő képességek elsajátításában kifejezetten hasznosak, emellett a kritikus forgalmi helyzetek gyakorlásánál, a váratlan vészhelyezetek elkerülésénél, és bizonyos oktatási helyszíneken történő gyakorlásnál is, amelyek nem feltétlenül állnak rendelkezésre.
A munkacsoport javaslata szerint Magyarországon is a kötelező óraszám kiváltására szolgálhatnak a szimulátorok, azt pedig az oktató határozhatná meg, hogy a tanfolyam melyik részében, milyen mértékben vonja be a saját oktatási programjában ezt a technológiát. Az oktatók az elhangzottak alapján erre felkészültek.
Az európai trendeket is figyelembe véve javasolhatják azt, hogy önkéntes lehetőségként Magyarországon is vezessék be a kísérővel történő vezetést. Jelenleg ma bűncselekményt követ el az a szülő, aki a gyermekét még jogosítványszerzés előtt, az oktatás ideje alatt a közúton vezetni tanítja. Ha lesz ilyen változtatás, akkor azt is át kell gondolni, hogy a kísérőnek kötelezővé tegyék-e a pótpedálok felszerelését, szükséges-e ez a jelentős többletköltség, vagy sem.
Az utánképzés felülvizsgálata is szóba került a háttérbeszélgetésen: ha valakinek bevonják a jogosítványát vagy összegyűlik a 18 büntetőpontja, akkor részt kell vennie egy képzésen, aminek a segítségnyújtás a fő fókusza. A legfontosabb változtatás az lehet, hogy akinek elvették a jogosítványát, be kellene bizonyítania a jövőben, hogy tudja a KRESZ-t, és tud vezetni, azaz nem csak az utánképzést kellene végigülnie, ami a jelenlegi szabályokhoz képest jelentős szigorításnak tűnik.
A cikkben leírt ötletek egyelőre csak szakmai javaslatoknak számítanak, de vélhetően ezek kerülnek majd a döntéshozók elé, így a kormányon is múlhat, hogy ezekből mit fogadnak be és mit nem.
via 24.hu