fbpx
14.1 C
Kecskemét
2024. szeptember 28., szombat

FRISS HÍREK

Az építőkockák, melyeken nem fog az idő: a LEGO, és ami mögötte van

- Advertisement -

Immár 92 év telt el azóta, hogy Dániában egy asztalos úgy döntött, fajátékok gyártásába kezd. Aztán megalkotta az ikonikus LEGO-kockákat, melyek azóta világszerte bebetonozták magukat a gyerekek polcain. De hogy tudott a cég ilyen hosszú időn keresztül helyt állni a minden addiginál gyorsabban változó környezetben, és miként vált a LEGO a világ egyik legnagyobb játékgyártójává?

A fordulatokkal teli történet Ole Kirk Christiansen álmával kezdődött: a dán asztalos célja az volt, hogy a játékokkal ösztönözze a gyermekek fantáziáját és kreativitását. 2024-ből visszatekintve kijelenthetjük, hogy sikerrel járt, hiszen mára világszerte sok-sok gyermekszobában nélkülözhetetlenné váltak a LEGO kockák.

A LEGO világhódító útja

Ugyan Ole Kirk Christiansen még 1932-ben fogott bele a fajátékok gyártásába, a LEGO nevet csak két évvel később, 1934-ben kezdte viselni a vállalat. A ma ismert LEGO elemek elődei pedig 1949-től vannak velünk, ekkor kezdett el műanyag, egymásba építhető kockákat gyártani a cég, amit egy angol játékgyártó hasonló megoldása inspirált. Az ajtók és az ablakok 1954-ben jelentek meg a játékelemek között, majd 1958-ban továbbfejlesztették a designt a sokoldalúbb felhasználhatóság érdekében. Innen pedig már nem volt megállás.

A cég 1960-ban úgy döntött, befejezi a fajátékok gyártását, majd megkezdte a nemzetközi terjeszkedést Hollandiában és Finnországban. Egy évvel később már az Egyesült Államokban is megjelentek a LEGO játékok, amikhez immár kerekeket is gyártottak – azaz jöhettek az autók, motorok, traktorok és egyéb guruló kedvencek

A LEGO nemzetközi sikert aratott: több mint 40 országban értékesítették az 1960-as évek közepére, és az 1990-es évekre a vállalat a világ egyik legnagyobb játékgyártója lett. A nagysággal azonban egy idő után jöttek a problémák is.

A változatosabb téglákban látták a siker kulcsát

A fizikai játékok piaca – és így a LEGO eladásai is – csökkenni kezdett az 1990-es évek közepén, a videójátékok térhódításával párhuzamosan. A vállalat ennek hatására elkezdett elmozdulni hagyományos tevékenységétől, például három vidámparkot nyitottak Angliában, az Egyesült Államokban és Németországban, illetve a fejlesztésekre is sok pénz költöttek: változatosabb téglákat akartak gyártani.

Hasonló cikkünk:  Független vidéki sajtó: vasúti történetek, nem mindig életmentő gondosóra és az év legédesebb témája a heti menü

Belekóstoltak a filmgyártásba is, így 2003-ban megjelent a Bionicle, az első egész estés LEGO mozi, mely 2004-ben folytatást is kapott.

Bár a termékpaletta szélesítése utóbb is jó ötletnek bizonyult, a vállalat 2003-ban már 800 millió dollár adóssággal rendelkezett, amihez 2004-ben 225 millió dollár veszteséget is termelt. Egyértelműen változásra volt szükség.

Új impulzus kellett, hogy csúcsra járjon a profit

Ekkor lépett színre Jorgen Vig Knudstorp, aki azt követően lett a cég vezére, hogy az eddig családi vállalkozásként működő LEGO úgy határozott, külsős vezérigazgatót bíz meg a dolgok jó irányba állításával. Innentől kezdve a LEGO árbevétele és profitja kilőtt az egekbe: a 2004-es 225 millió dolláros veszteség utáni évben máris nyereséges volt a vállalat, 2023-ban pedig 1,76 milliárd euró profitot termelt a LEGO.

Az árbevétel növekedését tekintve talán még szembetűnőbb a változás nagyságrendje: a cég 2004-ben 6,3 millió dán korona árbevételt ért el, ez az adat 2013-ban már 25,3 millió dán korona volt, a 2023-as évet pedig 65,9 milliós árbevétellel zárták. Két évtized alatt több mint tízszeres növekedés.

Nem fogtak ki rajta a folyamatosan megújuló technológiák

Vajon hogyan tudta elérni mindezt a LEGO? Egyrészt jól alkalmazkodott a digitalizáció nyomán megjelenő kihívásokhoz, és saját játékokkal betört a videójátékok piacára is, másrészt pedig rendkívül sikeres együttműködéseket kötött film-és játékstúdiókkal.

Ide sorolhatóak a Harry Potter könyvek és filmek alapján készült szettek, és persze a kapcsolódás a Star Wars birodalomhoz, melyhez mára egész LEGO Star Wars kollekció épült fel. 2012-től már a Marvellel is együtt dolgozik a cég, de ilyen a Sony Playstation exkluzív Horizon Forbidden West hosszúnyakúja is, melyet már szintén megépíthetünk LEGO kockákból.

A LEGO 2015 óta minden évben legalább 1 milliárd euró profitot termelt, az utóbbi két évtizedben pedig bebetonozta magát mind a fizikai, mind a digitális világban. Mindezt ráadásul egészen magas, 20-24%-os nettó profitszint mellett, így jó darabig biztosan nem kell azon aggódni, hogy nem lesznek új, LEGO-ból megépíthető kedvenceink.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

„A kocsmák ideje szép lassan, de biztosan lejár” – interjú a Szívós borozó tulajdonosával, Tóth Imrével

Eltűnőben van a klasszikus kocsmakultúra, mára szinte csak törzsvendégek járnak Kecskemét egyik legrégebbi kocsmájába, a Szívós borozóba. Tóth Imrével,...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...