Bár 2024 nyarán a Ceglédi Úti Óvoda teljes felújításon esett át, két dologra azonban nem sikerült megoldást találni: az intézmény előtti parkolásra, valamint a járdán futó biciklisáv fejlesztésére. Pedig ezek elég komoly fennakadásokat okoznak a hétköznapokban.
Az elmúlt hetekben több szülő is kifogást emelt a Ceglédi Úti Óvoda előtti parkolás kapcsán. Elmondásuk szerint az intézmény bejárata előtt reggel és délután szinte lehetetlen megállni, a vasút miatt feltorlódott forgalom pedig csak bonyolítja a helyzetet. Úgy vélik, a parkoló bővítése vagy legalább a parkolóhelyek felfestése megoldást jelenthetne, ha már az óvoda előtt, nap közben ingyen „potyázó” autósokat nem lehet kitiltani onnan.
A szülők panaszukban kitértek az óvoda előtti gyalogos közlekedésre is, amely szerintük eléggé balesetveszélyes. Ott ugyanis egy bicikliút húzódik, amin egyes kerékpárosok versenytempóban közlekednek, ami veszélybe sodorhatja a gyerekeket. Felvetették, hogy a sávot nem lehetne-e átvezetni valahogy az út túloldalára, esetleg az óvoda elől egy szakaszon az úttestre vezetni azt.
Tovább terhelheti a Nagykőrösről érkező forgalom a Ceglédi utat
A KecsUP megkereste az ügyben Pászti Andrást, Kecskemét 10. egyéni választókerületének képviselőjét, akinek bár nem tartozik a körzetéhez az óvoda, ám mégis a szívén viseli az intézmény ügyeit. A kormánypárti politikus elmondta:
„A Ceglédi Úti Óvoda megközelíthetőségének ügye azért is fontos, mert idén tavasszal minden bizonnyal megnő Nagykőrös irányából a Ceglédi úton keresztül a városba érkező autósok száma, miután elkészül a 441-es főút fejlesztése. Ezzel azonban az eddiginél nagyobb teher rakódhat a Ceglédi Úti Óvoda előtti parkoló területére.”
Hozzátette, az intézmény előtti parkolás folyamatos nehézséget okoz, ezért képviselőként mindenképp szeretett volna megoldást találni a kialakult helyzetre. Ugyanakkor szerinte azt is látni kell, hogy a sokakban megoldásként felmerült parkolóáthelyezés költsége nagyon magas lenne, így inkább megvizsgálták, hogy milyen egyéb lehetőségek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy az óvoda körüli nehézségek megoldódjanak.
– A helyszín bejárása során megvizsgáltunk minden lehetőséget, majd megkerestük a Gallfood Kft.-t (érdekesség, hogy az óvoda fenntartója 1990-ig a jelenleg Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó pulykafeldolgozó elődje, a Barnevál volt – a szerk.), hogy az intézménytől nagyjából 100 méterre lévő parkolójukban a szülők és az intézmény dolgozói parkolhatnának-e. A vállalat vezetője rendkívül nyitottnak mutatkozott a lehetőségre, így engedélyt adott a terület használatba vételére – mesélte Pászti.
Pászti András végül hangsúlyozta, az ingyen átengedett parkolórész hivatalosan nem őrzött, ugyanakkor a valóságban annak tekinthető. Ennek oka, hogy a vállalat épülete régóta eladó, a bejárat előtti részt pedig folyamatosan őrzik.
Óvoda előtti kerékpársáv: lehet rá megoldás?
A képviselő válaszában kitért az óvoda előtti kerékpáros közlekedés ügyére is. Azt kérte, a közlekedők legyenek fokozottan figyelmesek, hogy ne történjen baleset. Hiszen a KRESZ ugyan kimondja, hogy a gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie, ugyanakkor sok kerékpáros az óvoda előtt lassítás nélkül száguld el.
„A bejáráson jelenlévő szakemberek természetesen erre a problémára is kitértek, fontos megemlíteni azonban, hogy a kerékpárút az önkormányzat, a többi útrész (árok, úttest) azonban az állam tulajdonában áll”
– közölte Pászti András. Hozzátette, ennek ellenére a következő időszakban mégis megoldódhat a probléma, hiszen az önkormányzat ígéretet kapott arra, hogy az óvoda két végén forgalomlassító oszlopokat helyez ki az útkezelő, amitől a várakozások szerint biztonságosabbá válhat a közlekedés.
Horizonton a négysávosítás?
Korábban megírtuk: ideiglenes, olcsó járda kiépítését kérte Tóth Szilárd ellenzéki képviselő (Szövetség a Hírös Városért Egyesület) az önkormányzattól a Nagy Lajos király körút Kalász utca és Márvány utca közötti szakaszán, illetve a Márvány utca Malom köz és Vaspálya utca közötti vonalán. Emellett az érintett szakaszon az utat négysávosítaná is, mivel a centrum felől érkezve, 2019-2020 óta a Ceglédi útról a Vaspálya utcára nem lehet balra bekanyarodni. Jelenleg a szabályos közlekedés ebben a forgalmi helyzetben pedig csak úgy tud megvalósulni, ha egészen a METRO áruház közelében lévő körforgalomig elmennek az autósok és ott visszafordulnak, ez azonban nagyjából 2 kilométer „feleslegesen megtett” utat jelent, ami igen életszerűtlen.
Emellett korábban tervben volt, hogy aluljáró segítségével juttatják ki a forgalmat a Nagy Lajos Király körútról a Ceglédi útra, ám ennek az engedélyes tervnek a kivitelezési határideje 2024-ben lejárt. Azóta pedig a projekt kivitelezésére új céldátumot nem tűztek ki.