A Budapest–Lajosmizse vasútvonal fejlesztését kiterjesztik a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra is, így a teljes vonalat villamosítani lehet, akadálymentesek lehetnek az állomások és a megállók, illetve mindenhol megújulhat a pálya.
A lajosmizsei vonal a Budapestre bejövő 11 elővárosi szakasz közül jelenleg a legrosszabb állapotú, egyetlen dízelvontatású, éppen ezért messze a lehetőségek alatt teljesít. A fővároshoz közeli jelentősebb települések Gyál, Ócsa, Inárcs, Dabas munkavállalóinak, iskolásainak jelentős része Budapestre ingázik, de Dabastól délre már Kecskemét vonzása is egyre jelentősebb.
Lajosmizsénél vége az agglomerációnak
Noha hivatalosan Lajosmizsénél véget ér a budapesti elővárosi vasúti zóna, hiba lenne a vasútvonalat nem egységként, egyben kezelni, hiba lenne, ha a fejlesztésből kimaradna a Lajosmizse–Kecskemét szakasz. A BFK ezért a tervezési közbeszerzést eleve úgy írta ki, hogy a külső szakasz fejlesztésének megtervezése opciósan része a közbeszerzésnek. „Most, hogy a Kormány biztosítja a 740 millió forintot a 25 kilométeres szakasz fejlesztésének előkészítésére, tervezésére is, nincs más dolgunk, mint lehívni majd ezt az opciót.” – írja a Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója a közösségi-oldalán.
Félórás járatsűrűség
A rekonstrukció után a tervek szerint lesznek olyan vonatok, amelyek Budapesttől Kecskemétig végigmennek majd a vonalon. Lajosmizse és Kecskemét között összességében félórás járatsűrűség elérése lehet a reális cél. Hasonló a terv Lajosmizsétől Budapest felé a zónahatárig, amely Gyál vagy Ócsa térségében lehet.
A középső szakaszról a zónázó vonatok a zónahatártól már megállókat kihagyva, gyorsan közlekednek majd a főváros belseje felé. A legbelső szakaszon, a zónahatártól befelé irányonként és óránként már négy vonat állna meg a megállókban. Ehhez a járatsűrűséghez az kell, hogy a belső szakaszon második vágány épüljön mindenhová, ahol ez nem járna a városszerkezet aránytalan megzavarásával.
120 km/h
A menetrendhez szükséges mértékben a zónahatártól kifelé is létesülnek rövidebb kétvágányú szakaszok. Budapest és Lajosmizse között is akadálymentes és fedett peron készül minden megállóban és állomáson. Ahol arra igények mutatkoznak, autóparkolók, kerékpártárolók épülnek. Ezen a szakaszon a környezet adottságaitól függően 80–120 kilométer per órás haladási sebesség a tervezett. A teljes Lajosmizse vonal előkészítése 2022 végéig tart, a beruházás kivitelezéséről és annak ütemezéséről ekkor születhet majd újabb kormánydöntés.
Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...