A kecskeméti Mercedes gyárban a leállások miatt nem történtek elbocsátások, sőt a fejlesztéseknek köszönhetően még új munkavállalókat is felvett az autógyártó. Az érintett dolgozók a termelés szünetelése alatt is megkapták az alapfizetésüket és a megfelelő juttatásokat – tudta meg a növekedés.hu a vállalattól.
Idén már négy alkalommal állították le a termelést a kecskeméti Mercedes gyárban alkatrészhiány miatt, legutóbb augusztus 27-én.
A félvezetők hiánya egyébként a német autógyártónak nem csak a hazai üzemét sújtotta, hanem adott esetben a brémai és rastatti, illetve sindelfingeni gyárakban is szükség volt a termelés rendjének módosítására.
A leállás nem volt hosszú, ugyanis a termelés azóta ismét újra indult, így már több mint két hete a terveknek megfelelően zajlik a termelés Kecskeméten – válaszolta a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (MBMH) a növekedés.hu kérdésére.
Még új munkavállalókat is felvettek
A kecskeméti üzem 4400 dolgozója közül csak a termelésben dolgozók egy részét érintették a szünetek. A vállalat munkatársainak a termelési program módosításából adódó munkaidő kiesését a munkaidőkeret alkalmazásával egyenlítik ki. Ez azt jelenti, hogy az alkalmazottak a termelési szünetek idején is megkapják az alapfizetésüket, valamint a megfelelő juttatásokat. A koronavírus-járvánnyal és a folyamatosan változó félvezető helyzettel összefüggésben a vállalatnál nem történt elbocsátás. Éppen ellenkezőleg: a gyár az olyan projektek, mint az épülő új présüzem, valamint az EQB modell sorozatgyártásának közelgő indulása miatt további munkavállalókat vett fel.
A Mercedes a termelés leállásakor felszabadult időt sem vesztegette: több fontos projekt és a fentebb említett tisztán elektromos EQB-modell sorozatgyártásának előkészítése is ezen időszakok alatt zajlott, illetve a karbantartásokat is ekkorra időzítették.
Az MBMH adminisztratív részlegen dolgozó munkatársait a termelési szünetek nem érintették, ők ezalatt az idő alatt is részben irodai, részben otthoni munkavégzést folytattak.
A félvezetők piaca továbbra is bizonytalan
Az alapanyag hiány terén azonban továbbra is kiszámíthatatlan a helyzet, ez pedig a gépkocsik árazását is befolyásolhatja:
Egyes félvezető komponensek terén jelenleg is világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban. Ezen ellátási problémák megszűnését nem lehet pontosan előre jelezni. A félvezetők piacán kialakult folyamatosan változó helyzet miatt
a vállalat továbbra is csupán akkora időtávra tervez előre, amennyire azt a helyzet megengedi.
A Mercedes-Benz gyárak nagyfokú rugalmassága lehetővé teszi, hogy ilyenkor a lehető legjobb módon reagáljanak az ilyen jellegű változásokra. Mind a közvetlen, mind a félvezető-beszállítókkal szoros kapcsolatban áll a konszern. A Mercedes-EQ elektromos offenzívát változatlanul kiemelt projektként kezeli a vállalat.
A továbbra is fennálló bizonytalanság miatt egyelőre nehéz megjósolni a félvezetők piacának jövőbeli alakulását. Az év első felében az amerikai beszállítókat sújtotta természeti katasztrófák miatt infrastrukturális problémák alakultak ki, jelenleg pedig a Malajziában súlyosbodó koronavírus-járvány nehezíti a gyárak ellátását.
A távol-keleti országban kialakult helyzet okozta szállítási korlátozások miatt a harmadik negyedévben világszerte további módosítások várhatók a Mercedes Benz termelési programjában.
Az ehhez kapcsolódó intézkedések közé tartoznak a szállítmányok átvételével kapcsolatos konkrétabb megállapodások, a tervezési ciklusok meghosszabbítása, az ellátási lánc egyes szakaszain történő biztonsági készletek felhalmozása, valamint a beszerzési források számának növelése.
Mindezeket figyelembe véve az új autók árképzése egy összetett folyamat, amelyet több tényező is befolyásol, a nyersanyagok ára ezen folyamatnak csupán egy részét alkotja – nyilatkozta az MBMH.