Az egy főre jutó átlagos vásárlóerő Magyarországon 7643 euró, ami az uniós átlag 51 százaléka – derül ki a GfK piackutató tanulmányából.
A magyar gazdaság fejlettségénél jóval rosszabbul élnek a magyar emberek, ez derül ki a GfK Vasárlóerő 2021 tanulmányából. Míg a magyar bruttó hazai termék (GDP) az uniós átlag 75 százaléka körül van, addig a vásárlóerő csak 51 százalékon áll, s ezzel a vizsgált 42 európai országból a 30. helyre kerültünk. A leggazdagabb államok Liechtenstein, Svájc és Luxemburg messze az élen járnak, míg Koszovóban, Moldovában és Ukrajnában a legalacsonyabb a vásárlóerő.
Az európaiak 2021-ben összesen mintegy 10 200 milliárd eurót költhetnek élelmiszerre, lakhatásra, szolgáltatásokra, energiaköltségekre, magánnyugdíjra, biztosításra, nyaralásra, mobilitásra vagy más kiadásokra. Ez egy főre vetítve átlagosan 15 055 euró (5,4 millió forint) vásárlóerőnek felel meg, ami 1,9 százalékos csökkenés az előző évhez mérten. Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 7 643 euró (2,7 millió forint), ami az európai átlag vásárlóerő 51 százalékának felel meg.
A 19 magyarországi megyét és Budapestet vizsgálva kiderül, hogy a legmagasabb vásárlóerővel rendelkező térségek ismét meg tudták védeni helyüket a rangsorban. A főváros továbbra is egyértelmű fölénnyel áll az első helyen: az itt élőknek egy főre vetítve 9 722 euró (3,5 millió forint) áll rendelkezésükre. A budapesti lakosok költési lehetőségei 27 százalékkal meghaladják az országos átlagot, de még így is közel 35 százalékkal elmaradnak az európai átlagtól.
Az előző évhez képest nem változott az átlagon felüli vásárlóerővel rendelkező megyék száma sem: a 20 megyéből mindössze ötben áll az emberek rendelkezésére több pénz, mint az országos átlag. Földrajzilag mindegyik a fővárosban és annak környékén, valamint az osztrák határ felé helyezkednek el. Másrészt 15 megyében – az összes magyarországi megye háromnegyedében – átlag alatti a vásárlóerő. Az utolsó helyen Szabolcs-Szatmár-Bereg megye áll, ahol az egy főre jutó vásárlóerő 5 944 euró. Ez alig 78 százaléka az országos átlagnak, és kevesebb mint 40 százaléka az európai átlagnak. Hazánkban a vásárlóerő az előző évhez képest (6 871 euró) 11 százalékos növekedést mutat, amely egy jelentős visszapattanást jelent a tavalyi vásárlóerő-csökkenéshez képest – nyilatkozta Kui János, a GfK geomarketing magyarországi szakértője.
Az első tíz leggazdagabb település listáját idén is Üröm vezeti, de történt néhány változás az élbolyban: Paks immár a második helyezett, Nagykovácsi javított egy helyezést, mindezt Budaörs rovására, amely így idén a negyedik. Dunakeszi szépített egy pozíciót, illetve Győrújbarát visszatért az első tízbe. Mind Paks, mind a Győrújbarát két nagy beruházás, illetve gyár vonzáskörzetében van. Pakson az átlagjövedelmet, így ott lakók vásárlóerejét a Paks 2 beruházáshoz kapcsolódó jövedelmek, míg a Győr melletti kis faluban az ott élő Audi menedzserek bére dobhatta meg az átlagot. Üröm évek óta a leggazdagabb települések közé tartozik.