Szerdán elindult az első éles digitális kompetenciamérés az iskolákban, de információink szerint a tesztelésen tapasztalt hibák után most sem működött a rendszer, országos szintű hibák jelentkeztek. Az Oktatási Hivatal a Telex kérdésére azt válaszolta: felülvizsgálják a mai kompetenciamérésen jelentkezett informatikai problémákat.
„A rendszer működésképtelen, a feladatok nem megoldhatóak, a központból is jelezték, hogy országos szintű probléma van.”
– írta a Telex egyik olvasója egy iskolából, ahol szerdán a tizedikes diákok kompetenciamérését akarták elvégezni.
Az olvasó szerint a számítógépen kitöltendő teszt első két részét meg tudták csinálni, de a harmadik részt már nem sikerült megoldani, mert a honlap hibaüzenetet írt ki.
Egy másik olvasónk azt írta: „esetenként kidob a mérésből vagy karikázik, hibaüzenetet ír.” Ők már ki is léptek a rendszerből, mert elmondása szerint használhatatlan volt.
Egy nyugat-magyarországi iskola igazgatója a Telexnek azt mondta: a teszt első felében nem voltak problémák, a második részénél viszont már folyamatos hibaüzenetek jelentkeztek, a válaszokat nem mentette el a rendszer, visszaugrott korábbi feladatokra. A matematikai eszköztudást vizsgáló résznél a folyamatos hibaüzenetek, időtúllépések miatt már annyira lelassult a rendszer, hogy a diákok a 30-ból csak 6-7 feladatot tudtak megcsinálni. Az igazgató azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy a fennakadások miatt újra kell-e írni a diákoknak a tesztet.
Egy budapesti gimnázium tanára a Facebookon adott hangot elégedetlenségének, mint írja:
„zajlik a kompetenciamérés, épp lehalt a rendszer, kidobja a diákokat, illetve állandón újra kell tölteni az oldalt, közben telik az idő”.
Más tanár szerint lehet, hogy kiértékelni sem tudják majd a teszteket, és ezzel egy teljes tanítási nap ment a kukába. Egy diák a Telexnek azt írta: „a rendszer sajnos olyan sokszor fagyott le, hogy nekem, egyszerű, mezei diáknak még mémeket gyártani is volt időm a helyzet abszurditásáról”.
A kompetenciaméréseket 2001 óta végzik, hogy országos szinten összehasonlíthassák az iskolák és a tanulók teljesítményét. A felmérésen a diákok szövegértési képességét, matematikai eszköztudását, idegennyelv-tudását, illetve mostantól a természettudományos kompetenciáit is vizsgálják. A méréseken leginkább azt nézik meg, hogyan tudják a gyerekek a gyakorlatban is alkalmazni az elsajátított elméleti tudást. A diákok nem kapnak osztályzatot a mérésekre.
Kérdéseinkkel megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumát és az Oktatási Hivatalt. Az Oktatási Hivatal szerdán nem sokkal 18 óra előtt ezt a rövid választ küldte:
„Az Oktatási Hivatal felülvizsgálja a mai kompetenciamérésen jelentkezett informatikai problémákat.”
Múlt héten írtunk arról, hogy az országos kompetenciamérés idén először digitálisan zajlik a hatodikos, nyolcadikos, tizedikes diákoknak. Előzetesen három próbaalkalmat hirdetett meg az Oktatási Hivatal (OH), de a diákok többségének egyik alkalommal sem sikerült belépniük a rendszerbe.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) akkor a Telex kérdésére azt írta: terheléses támadás érte az informatikai rendszert, amit a Nemzeti Kiberbiztonsági Intézetnek is bejelentettek, és megtették a megfelelő védelmi intézkedéseket.
via telex.hu