Melyek azok a legfontosabb sajátosságok, amiket nem árt tudni egy automataváltós autó kapcsán? Hogyan működik egyáltalán? Miért lehet előnyös a használata? Illetve hogyan kell és javasolt vezetni?
Ezek egytől egyig olyan kérdések, amelyekkel nem árt tisztában lenni olyankor, amikor automataváltós autó használata van a terveink között. Pontosan ezért fogunk rájuk egyesével válaszolni a bejegyzés keretei között. Méghozzá gyakorlatias szemszögből, kiemelve a legfontosabb tudnivalókat, remélhetőleg ezáltal is segítve a tudatos vezetést.
Nézzük meg dióhéjban, hogyan is működik egy automataváltós autó
Jellegét tekintve olyan automata sebességváltóval rendelkező autó, amely nem követeli meg tőlünk, sofőröktől a kézi sebességváltást. Vagyis nem nekünk kell lefelé és felfelé váltogatni attól függően, hogy milyen tempóban haladunk.
Ehelyett az autóban lévő sebességváltók segítenek az autó erejének és sebességének a kontrolljában. Másként fogalmazva az automata sebességváltó a jármű mozgása közben automatikusan menedzseli az áttételi arányok váltását.
Többek között emiatt is mondható, hogy például a LikeDrive autósiskola automataváltós oktatása a vezetéssel szembeni félelemérzet enyhítésében is sokat segíthet. Sok egyéb más előnyön túl persze.
Amiből pikk-pakk kiderülhet, hogy egy autó automataváltós
A válasz a pedálok megfigyelésén keresztül deríthető ki gyorsan és egyszerűen. Merthogy a pedálok megnézésével könnyedén megállapítható, milyen típusú autóról van szó.
Azt érdemes tehát megfigyelni, hány pedál van jelen a vezetői oldalon. Amennyiben a szóban forgó autónak két pedálja van egymás mellett, annál egyértelmű jelet nehéz elképzelni az automataváltós mivoltának alátámasztásához.
Ennek a borzasztó egyszerű oka ugyebár, hogy a kuplung nem kapott helyet a fékpedál, valamint a gázpedál mellett. Innentől kezdve az is lényeges, hogy egy ilyen járművet vezetve elég a jobb láb használatára fókuszálni.
Hogyan célszerű vezetni egy ilyen gépjárművet?
A dolog sokkal egyszerűbb, mint azt talán előzetesen gondolnánk. Pedálok között ugyebár csak kettőt használunk, azt is óvatosan, nem túl erősen. Fontos, hogy az automataváltós autók többféle fokozatban használhatóak, ezeket egy sebességváltóhoz hasonló karral lehet módosítani.
A „P” (parkolás) mód megakadályozza az autó elgurulását. Parkolásnál célszerű használni, méghozzá a kézifékkel együtt. Az „R” (hátramenet) funkció értelemszerűen a tolatásnál használandó.
Az „N” (üres) fokozatot mozgás közben nem ajánlott használni, ugyanakkor kézifékkel együtt leállva már előnyösnek bizonyulhat. Ami pedig a „D” (előremenet) módot illeti, automatikusan kiválasztja a sebességfokozatokat, és lehetővé teszi az autó előrehaladását.