A gyerekek szemszögéből járja végig a G7, hogy milyennek kellene lennie az iskolának a XXI. században. Már óvodás korban elkezdik elfoglalni az online tereket a gyerekek, ami idővel a létezés meghatározó jellemzőjévé válik – az offline és online világ nem válik el élesen egymástól. A gyerekek életében is egyre inkább a médiához kapcsolódik a tanulás, az önkifejezés, az identitásépítés, a kisebb-nagyobb közösségekhez tartozás, a másokkal való kommunikáció – derül ki a használatkutatásokból.
Túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz az online térben a gyerekek, így ki vannak téve ellenséges, gyűlölködő, bántó üzeneteknek, meghamisított híreknek és még lehetne sorolni sokáig. Az oktatásnak óriási szerepe lenne ezeknek a kockázatoknak a kezelésében, mert be kell látni, a jelenlegi állás szerint alkalmatlan az egészséges médiakörnyezet valódi megteremtésére. Emellett nagyon fontos az is, hogy az iskola a lehetőségekhez való hozzáférést és az értelmes használatot is segítse.
A médiaoktatásnak már az óvodában is helye lenne. Játékkeretet kellene kínálnia a médiaélmények feldolgozásához. Rajzoláson, szerepjátékon, mozgáson keresztül segíteni, hogy a gyerekek megtanulják a médiatartalmak által keltett érzések kifejezését, az erről való gondolkodást és a beszélgetést.
Meghatározható a médiaoktatás a fejlesztési célokon és az ehhez kapcsolható témakörökön keresztül. Ki kellene alakítani a gyerekeknél a válogatás képességét, hogy meg tudják tartani az offline és online világ közötti egyensúlyt, megtanítani őket a technológia biztonságos és hatékony használatára, tudják értelmezni és feldolgozni a médián keresztül elért tartalmakat, és ezeket értékelni tudják, valamint fejleszteni kellene az infokommunikációs környezet etikus, együttműködésre épülő, kreatív használatát.
Persze ehhez el kellene érni, hogy a fejlesztési cél a kerettantervi rendszerben több tantárgy keretében, megfelelő összehangolással jelenjen meg. Át kell gondolni, hogyan lehet az elméleti síkról a gyakorlatba átültetni, ehhez kapcsolódóan pedig a médiaoktatás témaköreit átfogóan lefedő rendszerzett tananyagkészletet és módszertani segítséget létrehozni.
Átfogó stratégia nélkül nem fog sikerülni a fejlesztési célok elérése, mert Magyarországon a médiaoktatás teljesen más módszerekre épül, mint ami az oktatásban megszokott.