fbpx
1.3 C
Kecskemét
2024. november 22., péntek

FRISS HÍREK

Több időt kellene szánni az iskolákban a médiaműveltségre

- Advertisement -

A gyerekek szemszögéből járja végig a G7, hogy milyennek kellene lennie az iskolának a XXI. században. Már óvodás korban elkezdik elfoglalni az online tereket a gyerekek, ami idővel a létezés meghatározó jellemzőjévé válik – az offline és online világ nem válik el élesen egymástól. A gyerekek életében is egyre inkább a médiához kapcsolódik a tanulás, az önkifejezés, az identitásépítés, a kisebb-nagyobb közösségekhez tartozás, a másokkal való kommunikáció – derül ki a használatkutatásokból.

Túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz az online térben a gyerekek, így ki vannak téve ellenséges, gyűlölködő, bántó üzeneteknek, meghamisított híreknek és még lehetne sorolni sokáig. Az oktatásnak óriási szerepe lenne ezeknek a kockázatoknak a kezelésében, mert be kell látni, a jelenlegi állás szerint alkalmatlan az egészséges médiakörnyezet valódi megteremtésére. Emellett nagyon fontos az is, hogy az iskola a lehetőségekhez való hozzáférést és az értelmes használatot is segítse. 

A médiaoktatásnak már az óvodában is helye lenne. Játékkeretet kellene kínálnia a médiaélmények feldolgozásához. Rajzoláson, szerepjátékon, mozgáson keresztül segíteni, hogy a gyerekek megtanulják a médiatartalmak által keltett érzések kifejezését, az erről való gondolkodást és a beszélgetést. 

Hasonló cikkünk:  A Szuverenitásvédelmi Hivatal a Fidesznek is alávágott

Meghatározható a médiaoktatás a fejlesztési célokon és az ehhez kapcsolható témakörökön keresztül. Ki kellene alakítani a gyerekeknél a válogatás képességét, hogy meg tudják tartani az offline és online világ közötti egyensúlyt, megtanítani őket a technológia biztonságos és hatékony használatára, tudják értelmezni és feldolgozni a médián keresztül elért tartalmakat, és ezeket értékelni tudják, valamint fejleszteni kellene az infokommunikációs környezet etikus, együttműködésre épülő, kreatív használatát.

Persze ehhez el kellene érni, hogy a fejlesztési cél a kerettantervi rendszerben több tantárgy keretében, megfelelő összehangolással jelenjen meg. Át kell gondolni, hogyan lehet az elméleti síkról a gyakorlatba átültetni, ehhez kapcsolódóan pedig a médiaoktatás témaköreit átfogóan lefedő rendszerzett tananyagkészletet és módszertani segítséget létrehozni.

Átfogó stratégia nélkül nem fog sikerülni a fejlesztési célok elérése, mert Magyarországon a médiaoktatás teljesen más módszerekre épül, mint ami az oktatásban megszokott.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Egy csomó drágítás jöhet Kecskeméten: ha megszavazzák, többet kell majd fizetni a nyugdíjas otthonokért, a gyermekétkeztetésért, az önkormányzati bérlakásokért is

Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...