A fizetés az ötödik legfontosabb tényező, ha a dolgozók munkahelyekkel kapcsolatos motivációjáról van szó. A legfontosabb a lojalitás, az előrelépési lehetőség, a változatosság, a változatos munka, a bér csak ezek után következik – többek között ezt állapította meg a DMA ponthu Kft. munkaerőpiaci felmérése.
A kutatás eredménye azért is érdekes, mert egyfelől a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az infláció mértéke évtizedek óta nem látott mértékben növekszik, aminek dacára a kormány továbbra is kiáll amellett, hogy Magyarország gazdasága a lehető legjobb irányba halad, a kialakult állapotért pedig a szomszédunkban dúló háború és az elhibázott brüsszeli szankciók a felelősek.
Emellett a KSH adatai arra is rávilágítottak, hogy a 2022. december és 2023. február közötti három hónapos időszakban a foglalkoztatottak létszáma az egy évvel korábbinál 15 ezerrel több, azaz 4 millió 690 ezer fő volt. Ami bár a jelenlegi gazdasági válság ellenére is meglehetősen kecsegtető, az üres álláshelyek száma még mindig meghaladja a 2 százalékot. Ez pedig azt jelenti, hogy sok cég hiába keres, nem talál megfelelő alkalmazottat magának.
Ennek ellenére a DMA ponthu Kft. felmérése szerint a pénz nem motiválja a dolgozókat, a biztos állás és a megértő hozzáállás is sokkal fontosabbak a materiális javaknál. Mint ahogyan attól is jobban félnek, hogy motiválatlanná válnak. A kutatás során ugyanis a résztvevők ezt nevezték meg a legzavaróbb tényezőnek, amibe egy munkahelyen belefuthatnak.
„Utóbbit sokan említették problémaként. A vezetők nem jeleznek vissza, hogy jól vagy rosszul dolgoznak-e, ha pedig mégis érkezik visszajelzés, akkor a rosszat kiemelik, a jót pedig figyelmen kívül hagyják. Emiatt sokan elveszítik a motivációjukat, az egyensúly így felborul, és arra kerül a fókusz, hogy mit nem csináltak meg a munkavállalók. Ez pedig demotiválttá teszi az embereket”
– közölte Dienes Martin. A DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora szerint egy dolgozó hiába kap csillagászati összeget minden hónapban a munkájáért, akkor azonosul igazán a cég érdekeivel, ha inspiratív, motiváló környezetben dolgozhat, ahol elismerik a képességeit és ezeket meg is erősítik.
Vagyis amennyiben egy cégvezető a munkavállaló jó képességét emeli ki, akkor az a képesség fog egyre jobban megnyilvánulni és megerősödni a munkatársban, aminek a cég is hasznát látja. Az elismerés hiánya azonban felboríthatja a cég egyensúlyát.
Dienes Martin szerint ha egy cégvezető nem tudja azt a nézőpontot a magáévá tenni, hogy egy vállalkozás együttműködést jelent, amiben emberek dolgoznak együtt, akkor a cég visszatérő problémákkal fog szembenézni. A munkavállalók lemorzsolódnak, kedvezőtlen emberi viszonyok alakulhatnak ki. Ezt persze meg lehet fékezni, amennyiben egy cég akár csak egyetlen dologban is változtat a korábbi nézőpontján, és elkezdi fejleszteni magát. Ekkor kedvező változások indulhatnak el, és könnyebben kiszűrhetik azokat a munkavállalókat is, akik jobban előre mozdítják a vállalkozást.
Ehhez azonban a cégeknek tudniuk kell, hogy mi a céljuk, és ezt egyértelműen meg kell határozniuk. Ha pedig a munkavállalók ezzel azonosulni tudnak, az jelentősen javítja a morált, és biztosan nem alakul majd ki olyan állapot a cég életében, mint egy letűnt politikai korszak hétköznapjaiban.