Olvasónk azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy amióta a Könyves Kálmán körút és a Kiskőrösi út kereszteződésében lámpa irányítja a forgalmat, a körúton nagyon feltorlódnak az autók, sokszor egészen a Halasi úti kereszteződésig. De kik jártak igazán rosszul a csomópont átalakításával?
Mint olvasónk leírta: otthona és munkahelye között ingázva napi rendszerességgel közlekedik a Könyves Kálmán körúton és a Szent László körúton.
„Mióta a Kiskőrösi út sarkára kihelyezésre került a lámpa, reggel és este az utam napi 20-20 perccel megnövekedett” – számolt be tapasztalatairól. Többször azzal szembesült, hogy a Szent László körúton az autókereskedéshez/Damjanich iskolához érve az egyenesen haladók közül csak 1-3 autó tud átmenni a Könyves Kálmán körútra, a balra, az 541-esre kanyarodni szándékozók közül pedig többen „beragadnak” a kereszteződésbe – magyarán még ott vesztegelnek, amikor oldalról, a Halasi út felől megindul a forgalom.
Olvasónk szerint mindez a Könyves Kálmán körút – Kiskőrösi úti lámpára vezethető vissza, pontosabban arra, hogy nem adnak elég hosszú zöldet a körúton az Izsáki út (Tesco) felé haladóknak, így feltorlódnak a járművek a Halasi út – Szent László körút kereszteződése felé.
„Amíg a lámpa nem volt meg, addig ez a jelenség sem volt. Nem csak én gondolom így, hanem ismerőseim és kollégáim is. Értem, hogy a kereszteződésben a Kiskőrösi úton közlekedőknek is haladnia kell. Szerintem egy körforgalom sokkal életszerűbb lett volna” – írta.
Vélhetően valóban egy körforgalom lett volna az ideálisabb, de ez a kérdés jóidőre eldőlt a lámpás megoldás kiépítésével, nem valószínű, hogy ezen mostanában akarnának változtatni, úgyhogy ehhez kell alkalmazkodniuk a közlekedőknek.
Megnéztük, mennyire jogos a felvetés. Hétköznap délelőtti mérésünk szerint a kereszteződésben:
– körülbelül 53 másodpercig van zöld jelzés azoknak, akik a Könyves Kálmán körúton befelé, az Izsáki út felé tartanak;
– ellenkező irányban, azaz az Izsáki út felől a Halasi út felé kb. 42 másodperc a zöld;
– a Kiskőrösi úton érkezőknek (mindkét irányból) a telezöld kb. 25 másodpercig tart, ezalatt fordulhatnak el balra nagy ívben és mehetnek tovább egyenesen (és persze jobbra kisívben is)
– a Kiskőrösi útba “belepasszíroztak” jobbra kanyarodó sávokat is (a kerékpársávok kárára, de erről később), ezeken kb. 40 másodpercig lehet kikanyarodni a Könyves Kálmán körútra, de ez nem akadályozza a körúton zajló forgalmat.
Látható tehát, hogy a körúton befelé dupla annyi ideig haladhat a forgalom, mint ameddig a Kiskőrösi úton érkezőknek van zöld, tehát – nyilván a forgalomhoz igazodva – nekik kedveznek.
Ettől függetlenül az olvasónk által jelzett probléma valós. Jelen sorok írója is többször szembesült a körúton feltorlódott sorral és a Halasi úti kereszteződésnél való „beragadásokkal”. Úgyhogy elképzelhető, hogy finomhangolásokra még szükség lenne a lámpáknál.
Ugyanakkor sokan örülnek is nekik, hiszen korábban, míg nem szerelték fel őket, a Kiskőrösi útról nagyon nehéz volt kikanyarodni, pláne balra – a lehetetlen küldetés teljesítéséhez szükség volt a körúton érkezők jóindulatára, előzékenységére is. Így ha kell is várakozni, biztonságosabb és egyszerűbb lett a közlekedés a kereszteződésben, azaz indokoltak a lámpák.
Az is megfigyelhető – nemcsak ennél a helyszínnél, hanem úgy általában is az utakon – hogy amikor zöldre vált a lámpa, az autósorban egyesek „elalszanak” – mert mondjuk éppen telefonoznak, keresgélnek a táskájukban, vagy hátrafelé figyelnek a gyerekre – és csak pár másodperc késéssel indulnak el, esetleg némi figyelmeztető dudálás után.
Ez a spét viszont azzal jár, hogy kevesebb jármű tud átjutni a kereszteződésen, mint amennyi átmehetne, ha mindenki csak a vezetésre koncentrálna. És az is feltűnő, hogy sokan átérve a kereszteződésen, látványosan visszább vesznek a tempóból, „csorognak” – hiszen úgyis piros van. Csakhogy így lassabban töltődnek fel a sorban az üres helyek, és ez megint afelé hat, hogy szűkebb a kereszteződés áteresztőképessége, mint amekkora lehetne.
Ki járt igazán rosszul?
Egyértelműen a biciklisek. Mert ugyan nekik korábban – meglehetősen egyszerű módon, a forgalmi sávokból lecsípve – kialakítottak nyitott kerékpársávokat -, a „lámpásítás” és a kanyarodósávok kiépítése után ezek a kereszteződésben egyszerűen elkoptak, eltűntek (vagy eltüntették őket?), illetve nevetségesen közel kerültek a felezővonalhoz, az autósoknak hagyott sávrész már olyan keskeny, hogy abban alig fér el egy gépkocsi.
Nyilakkal mutatjuk, hol fedezhetőek fel még nyomai a kerékpársávoknak. Biciklis legyen a nyeregben, aki ide be mer tekerni.
Az új felfestésekkel még keskenyebb lett a gépjárműveknek rendelkezésre álló hely a kerékpársáv mellett: