Kikina Artúr, január 15-én kinevezett pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettes egy szakmai konferencián arról beszélt, hogy „ha a kormány elfogadja a javaslatot, akkor várhatóan ősztől egy holding formájában működik tovább a MÁV, amelynek egy szolgáltatási és egy pályaüzemeltetési része lesz”.
„A MÁV a mai formájában nem tud tovább működni” – szögezte le Kikina, aki tíz nap munkahelyi ismerkedés után már be is jelentette a cég kettéosztását. Részleteket nem közölt, annyit azonban elárult, hogy a tervezés és az egyeztetés már javában zajlik.
A MÁV sajtóosztálya a titokzatos átalakításról annyit közölt, hogy a holdinggá alakítás igazából a MÁV-Volánbusz „cégcsoport integrációjának kiteljesítését jelenti”. További részletek nem derültek ki a válaszból.
Virág István helyére érkezett január 15-én Kikina Artúr a MÁV korábbi közleménye szerint. Kikina Lázár János minisztériumának, az ÉKM-nek a helyettes államtitkári székéből igazolt át. Virág István pedig az a felsővezető, akit Lázár tavaly szeptemberben, a nagy ÉKM–MÁV-háborúban ki akart rúgni, azonban akkor ez nem valósult meg. Januárban végül mégis sikerült megszabadulnia a tárcának Virágtól.
Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese szerint Virágnak (is) az volt a bűne hogy: „voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk.”
A MÁV Zrt. a jelenlegi struktúra szerint több részegységből áll. A két legjelentősebb rész infrastruktúra üzemeltetésért felelő (pályalétesítmény, híd- és alépítmény, távközlés, erősáram, biztosítóberendezés, forgalom, pályavasúti kontrolling) és a pályavasúti szolgáltatásokért felelő (pályavasút-szolgáltatások és értékesítés) egység.
Egy forrás azt állítja, hogy az átalakítással megnyílik az út a miniszter előtt, hogy a MÁV lényeges részeit kiszervezze egy (pályaüzemeltetési és beruházási) leányvállalatba. Így az anyacég, a MÁV Zrt. kiüresedhet, a minisztérium pedig megkerülheti döntéseivel a MÁV jól bebetonozott, erős fideszes politikai kapcsolatokkal bíró vezérigazgatóját, Pafféri Zoltánt.
via Telex