A közbiztonsághoz kapcsolódó feladatokat eddig több szervezeti egység látta el a Polgármesteri Hivatalban, a jövőben ezek a teendők egy egységnél összpontosulnak. Mindettől gyorsabb információáramlást és a felmerülő kérdésekre történő gyorsabb reagálást várnak. Megkerestük az önkormányzatot, mit lehet tudni az új szervezeti egységről, mi indokolta létrehozását, melyek lesznek a konkrét feladatai? Homoki Tamás alpolgármester válaszolt kérdéseinkre.
Biztonságos Működés Szervezési Osztály és ezen belül a Közlekedési és Közbiztonsági Csoport létrehozását szavazta meg december 12-ei ülésén a kecskeméti közgyűlés, a szervezeti és működési szabályzat módosítása során. Mindennek célja pedig a hivatalos indoklás szerint
- „a közúthálózat, a jövőbeli fejlesztések és beruházások összehangolásával és folyamatos felülvizsgálatával a közúti közlekedés dinamikájának és a helyi közutak biztonságos használatának javítása”,
- valamint a közbiztonsági feladatokat ellátó hatóságokkal és társadalmi szervezetekkel – rendőrség, Városrendészet, polgárőrség – való együttműködés, mégpedig annak érdekében, hogy megszüntessék „a közterületen megjelenő, a lakosok szubjektív biztonságérzetét negatívan befolyásoló magatartásokat”.
Megkerestük a városvezetést, mit lehet tudni az új szervezeti egységről, mi indokolta létrehozását, melyek lesznek a konkrét feladatai. Dr. Homoki Tamás alpolgármester válaszolt kérdéseinkre. Mint leírta, nem konkrét esemény hívta életre az osztályt.
„Az elmúlt években a közbiztonság, beleértve a közlekedésbiztonságot is egyre hangsúlyosabb szerepet kap a mindennapjainkban és erre alapozva tartottuk szükségesnek egy olyan egység felállítását, amely közvetlenül foglalkozik ezzel a kérdéskörrel. Korábban az volt az elterjedt nézet, hogy a közrend és a közbiztonság fenntartása kizárólag a rendőrség feladata, azonban be kell látni, hogy a rendőrséget nem lehet magára hagyni ennek ellátása során. A lakosság részéről is elvárás, hogy az önkormányzat a szükséges lépéseket lehetőség szerint összehangoltan tegye meg a biztonságérzet növelése érdekében” – hangsúlyozta az alpolgármester.
Mint megtudtuk, az osztályt a hivatal jelenlegi munkatársaival alakították ki. A közbiztonsággal kapcsolatos feladatokat korábban több szervezeti egységben végezték, ezek a teendők mostantól egy egységnél összpontosulnak, ettől gyorsabb információáramlást és a felmerülő kérdésekre történő gyorsabb reagálást várnak.
Homoki Tamás kiemelte a közbiztonság terén tevékenykedő szervezetekkel történő kapcsolattartást.
„Az önkormányzat az általa észlelt vagy más módon tudomására jutott problémák esetén megvizsgálja, hogy milyen beavatkozás szükséges és indokolt, ahhoz milyen jogköre van, milyen szervezeteket kell bevonnia. Az önkormányzat kezében ugyanis kevés olyan eszköz van, amelyekkel a közbiztonságra leginkább hatást gyakorló szabályoknak közvetlenül érvényt tud szerezni. A kapcsolattartással, a feladatok összehangolásával azonban tudja növelni a rendfenntartás hatékonyságát. Az önkormányzat ebben a témakörben jelenleg is végez koordinációs tevékenységet a Közbiztonsági Fórum keretében”– nyilatkozta az alpolgármester.
Homoki Tamás hozzátette: az osztályhoz tartoznak majd a helyi közút és a közterület biztonságos és jogszerű használatához kapcsolódó feladatok is. Főleg:
– közvilágítási és közlekedési jelzőlámpák fenntartása és fejlesztése,
– útkezelői és forgalomszervezéssel kapcsolatos feladatok,
– közterület-használati szerződések előkészítése,
– valamint közreműködés a bűnmegelőzési rendszer fejlesztésével, modernizációjával kapcsolatos javaslatok kidolgozásában.