Az infláció kiszámításához használt fogyasztói kosárban minden évben módosításokat végeznek, új termékek és szolgáltatások kerülnek be, míg mások kikerülnek, attól függően, hogy mennyire relevánsak a magyar háztartások számára – írja a HVG.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2025-ben a következő módon frissítette az inflációs kosár összetételét. Idén már az elektromos autó és az online rendelés is helyet kapott a kosárban, ami jelzi, hogy ezek a fogyasztási formák egyre nagyobb szerepet kapnak a mindennapi életben. Ezzel szemben a zacskós szaloncukor kikerült a megfigyelt termékek közül, valószínűleg azért, mert már nem számít jelentős tételnek a fogyasztás szempontjából. A ruhák közül meglepő, de egészen eddig a férfisapka nem számított bele az inflációba, mostantól viszont már igen – úgy tűnik, klímakatasztrófa ide vagy oda, egyre több férfi feje fázik telente. Sőt, most került be a reprezentánsok közé a baseballsapka is.
Ettől még az inflációt megérezzük
A KSH adatai szerint 2025 januárjában a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. Bár az infláció lassult a korábbi hónapokhoz viszonyítva, egyes termékek és szolgáltatások továbbra is jelentősen drágultak.
A legnagyobb áremelkedés az élelmiszereknél tapasztalható, különösen a friss zöldségek, a tejtermékek és a kenyér esetében. Az üzemanyagárak is nőttek, míg az energiaárak stabilabbak maradtak. Az infláció lassulása részben a magas bázishatásnak és a kereslet visszaesésének köszönhető.