„Keresek valamit, amivel segíthetek néhány autógyártónak” – mondta Donald Trump hétfőn a Fehér Házban összegyűlt újságíróknak. A republikánus elnök szerint a cégeknek időre van szükségük, hogy áthelyezzék a termelést Kanadából, Mexikóból és más helyekről, miután 25 százalékos vámot vetett ki az összeszerelt járművekre és az alkatrészekre. A vonatkozó vámok legkésőbb május 3-ig lépnek életbe, most úgy néz ki, erre később és másként kerülhet sor. Lapszemle.
Az autóimportra kivetett vámok az amerikai fogyasztók számára bár áremelkedéssel járnak és felforgathatják az autóipari ellátási láncokat, Trump szerint a vámok így is szükségesek az amerikai autógyártás újjáélesztéséhez. Trump bejelentését pozitívan fogadták a gyártók. Matt Blunt, a Fordot, a General Motors-t és a Stellantist képviselő American Automotive Policy Council elnöke elmondta, hogy a csoport osztja Trump céljait a hazai termelés növelésével kapcsolatban – írja az apnews.com.
„Egyre inkább tudatosul, hogy az alkatrészekre kivetett széles körű vámok alááshatják közös célunkat, a virágzó és növekvő amerikai autóipar kiépítését, és hogy sok ilyen ellátási lánc-átalakítás időbe telik” – mondta Blunt.
A vámok Magyarországnak is fájnak
A magyar árukivitelben az USA a nyolcadik legfontosabb partner, az Egyesült Államok részesedése a teljes magyar kivitelben meghaladja a 4 százalékot és szinte kizárólag autóipari, elektronikai és gépipari termékek szerepelnek a tengerentúlra exportált top 10 hazai termékcsoport listáján. A magyar gazdaság amerikai kitettsége azonban a közvetett hatások miatt is nagy mivel sok olyan alkatrészt és részegységet gyártanak Magyarországon, melyeket más országokban építenek be végtermékekbe – ezek a termékek aztán az USA-ba kerülnek exportálásra – foglalta össze a portfolio.hu.