Hétfőn tette közzé a a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. éves beszámolóját – írja az Mfor.hu. Az érdekesebb számadatok között szemezgettünk.
Bevételek: a magyar piac már tavaly összeesett, a külföldi növekedett
Az autóértékesítés nettó árbevétele megközelítette a 3,7 milliárd eurót, ami mintegy 3,4 százalékkal lett magasabb a 2018-asnál.
Ebből a Magyarországon kívüli európai uniós eladás a 2018-asnál csaknem 3,7 százalékkal nagyobb, 3,68 milliárd eurós bevételt produkált.
A sokkal kisebb részt kitevő magyarországi autóeladás viszont 9,1 millió euróról 7,7 millióra, azaz több mint 15 %-kal csökkent, amit a forint gyengülése sem ellensúlyoz: forintban számolva is 10 százalék feletti a csökkenés.
A kft 76,9 millió eurós egyéb bevételének csaknem fele, 35,9 millió az anyavállalat felé továbbszámlázott olyan ráfordítás, mely a gyárbővítés elhalasztása miatt merült fel.
Emellett 19 millió euró értékben értékesítettek még tárgyi eszközöket (gépeket, berendezéseket).
A foglalkoztatás és a bérek alakulása
A kecskeméti autógyárban dolgozók létszáma tavaly tovább nőtt, több mint tíz százalékkal, 4281-ről 4772-re, ebből 3607 volt fizikai, 1165 szellemi. A bérköltség a létszámnál sokkal jobban, 26 százalékot meghaladóan, 87,2 millió euróra (mintegy 28 milliárd forintra) emelkedett. Ebből 60,7 millió jutott a kék-, és 26,5 millió a fehérgalléros alkalmazottakra. Ezekben az adatokban a szakszervezetekkel kötött 2018-as bérmegállapodás kedvező hatása látható.
A személyi jellegű egyéb kifizetések (ide tartoznak például a cafeteria, a jutalmak, a végkielégítések) értéke 2018-hoz képest kisebb lett mindkét körben: a fizikai dolgozók 6,5 millió euró helyett csak 2,6 milliót, míg a szellemiek 2,7 millió helyett 1,16 millió eurót kaptak.
Ebből kiszámolható, hogy átlagosan egy fizikai dolgozó 13.265, egy szellemi pedig 23.742 euró összjuttatást kapott tavaly – amiből esetükben lejön még a 15%-os személyi jövedelemadó.
Kimutatott profit
A közel 95,6 millió eurós 2019-es adózott eredmény 6,7 százalékkal lett magasabb a tavalyinál. „A tulajdonosok a tárgyévi osztalékról a beszámoló elfogadásakor döntenek, de az előzetes nyilatkozat alapján a 2019. évi eredmény terhére osztalék kerül kifizetésre az Anyavállalat részére. Az osztalék várható összege a teljes tárgyévi adózott eredmény” – áll az éves beszámoló kiegészítő mellékletében.
Forintban tehát mintegy 31 milliárd osztalékot visznek haza a németek – legalábbis 322 forintos 2019-es átlagos árfolyamon számolva.
Bizonyára szükség lesz erre a pénzre Stuttgartban, hiszen 2020-ban a koronavírus-járvány miatt az európai piacon csökkentek az eladások, és az elektromos autózás új technológiájának kifejlesztése is egyelőre csak viszi a pénzt.
Adózási kérdések
Érdemes megjegyezni, hogy a multinacionális vállalatok a vállalatcsoporton belüli költségeket úgy alakítják, hogy abban az országban mutassák ki a profitot, ahol azt a legkisebb vállalati adó terheli. Papíron 9 százalék a társasági adó kulcsa Magyarországon, ami így is a legalacsonyabb az EU-ban, de különböző kedvezmények miatt valójában átlagosan 5 százalékot fizetnek a vállalatok.
A Mercedes Hungary Kft. 97,6 millió eurós adózás előtti eredménye és az 95,6 millió eurós adózott eredménye alapján kiszámolható, hogy a cég effektíve 2% társasági adót fizetett, ami jól mutatja: Magyarország adóparadicsommá vált a multinacionális vállalatok számára.
A magyar kis- és középvállalkozások gyakran arányaiban ennél sokkal magasabb adó fizetésére kényszerülnek.
Azt is fontos itt felidézni, hogy miközben a tőkejövedelmek adója igen alacsony, a munkajövedelmek adója 15%, tehát a munkások jövedelmének sokkal nagyobb részét veszi el az állam, mint a tőkéét. De ez már politikai kérdés.