Vélemény.
Megnyílt Kecskeméten a harmadik McDonald’s gyorsétterem. Egy vállalkozó megnyitotta az egyik legnagyobb amerikai gyorskiszolgáló-étteremlánc újabb üzletét. A befektető szempontjából ez jó hír. Fut a szekér, adományt ad, építi és szélesíti a brandjét, az átadóra ünnepséget szervez, majd várja a vendégeit, akik körében népszerű a sajtburger és a kóla. A helyszín egy 4×2 sávos kereszteződés mellett fekvő benzinkút, ahol egy régóta üresen álló épületet újítottak fel az enyészettől megmentve, ami korábban szórakozóhelyként és kaszinóként is funkcionált.
A rövid hír itt le is zárható.
Lenne.
Ha a gyorsétterem nyitása köré szervezett, városmarketing szempontból nehezen értelmezhető eseményen ne vonult volna fel a (fideszes) kecskeméti városvezetés három alpolgármesterrel. (Az ötből.) Jelenlétüket a közforintokból fenntartott önkormányzati sajtóval is nyomatékosították. Az átadásról, amelyen az egyik kecskeméti gimnázium neves kórusát is kiállították, beszámolt az esti híradó, több online cikk íródott, és az egyik alpolgármestert külön meginterjúvolták a televízió magazinműsorában.
Az amerikai gyorstétterem lenne Kecskemét városmarketingje? Kecskemét városvezetése a gyorséttermi étkezést demonstrálja? Hogyan illeszkedik mindez ahhoz a városi célhoz, hogy a közösség tagjai egészséges, vegyszermentes, helyi és szezonális ételeket részesítsék előnyben. Mi a kecskeméti egyediség? Hol jelenik meg a kulturális többlet? Mi is az értékközvetítés? Hogyan éljük meg a helyi identitást? Mit akarunk a saját lokális világunktól?
A gyorsétterem megnyitóján Gaál József alpolgármester beszélt a kecskeméti önkormányzat nevében. Kiemelte, hogy a város számtalan gazdasági és kulturális értékkel rendelkezik, melyeknek köszönhetően egyre többen ismerik a világon. Nem Kodály Zoltánt, nem egy világraszóló helyi művészeti kiállítást vagy egy egyedi, a kecskemétiséget jelentő alkotásról, ételről vagy gondolatról beszélt. Valóban fontos gazdasági szereplőket említett. És velük együtt a gyorséttermeket.
Kecskeméten sok étterem működik. Nagyon eltérő minőségűek, amik között vannak egészen kiválóak is. És természetesen vannak gyorséttermek is. Többféle is, amik többnyire nagy amerikai láncokból valók, ahová már nem is kell beülnünk, mert a kocsiban ülve is kikérhetjük és elfogyaszthatjuk. Gyorsan.
A választási lehetőség színes, a skála bőséges. És mindenki válaszhat.
Egy politikus akkor is, ha nem is szólal meg, puszta jelenlétével is üzen, közvetít, valamiféle viszonyulást fejez ki. A kérdés, hogy mit? A politika ma inkább szól értékválasztásról, identitás közvetítésről. Ezért nem mindegy, hogy a kecskeméti városvezetés hol jelenik meg. Azon a napon, amikor megnyílt Magyarország 98. Mekije, úgy döntött három kecskeméti alpolgármester, Gaál József, dr. Szeberényi Gyula Tamás és dr. Homoki Tamás, hogy éljenzi a gyorsfogyasztásra épülő multinacionális láncokat.
A gyorsétterem árait az üzemeltető állapítja meg. Ezt a saját belátása szerint úgy kalkulálja, akár alacsonyabb, akár magasabb áron, hogy a végén haszonra tegyen szert. Ezért is vállalkozó.
De egy olyan gazdasági helyzetben, amikor egekben az infláció és elszálltak az alapvető élelmiszerárak, több mint szimbolikus üzenete van annak, hogy a kecskeméti önkormányzat gyorséttermet ünnepel, miközben hatósági áras a csirkefarhát.