A legtöbben, ha kátyúba hajtanak, és ez defektet, esetleg a felni károsodását okozza ( netán súlyosabb bajt ), a bosszúság miatt nem feltétlenül tudnak józanul gondolkodni, pedig egyáltalán nem kizárt, hogy a kár megtérül. Ehhez azonban bizonyítani kell, hogy az aszfalt hibája okozta a bajt. Hogyan teheti ezt meg?
- Készítsen több fotót! Közelről és távoltól, hogy a helyszín, a kátyú és a kár is jól beazonosítható legyen.
- Hívjon rendőrt, hogy hivatalos jegyzőkönyv készüljön!
- Keressen szemtanút, névvel és címmel! Ő is írja alá a jegyzőkönyvet.
Amennyiben ezzel megvan, akkor a kárigénnyel együtt adja be az út kezelőjéhez a dokumentumokat. Ez lehet az önkormányzat vagy a Magyar Közút. A rendőrség segít ennek megállapításában.
Az egyik nagy biztosító szerint azonban az esetek jó részében elutasítják a beadványt és természetesen nem is fizetnek. Ugyanis az utak kezelői közpénzből működnek, és nem rendelkeznek az ilyen kártérítésekre nagy pénztárcával. Ebben az esetben csak a bírósági út marad, ami hosszadalmas.
Ráadásul könnyen jöhet a jogászkodás egy ilyen esetben, mert ha volt az úthiba előtt sebességkorlátozó vagy figyelmeztető tábla, akkor erre hivatkozva is megtagadható a kártérítés, mondván, hogy biztosan figyelmetlen volt a sofőr és gyorsan hajtott. Ez az, aminek ellenkezőjét aligha tudja bebizonyítani a sofőr. Mert még a szemtanú sem tudhatja, mennyivel hajtott a gödörbe. Azt meg pláne nem, hogy figyelt-e rendesen a vezető vagy sem.
Egy próbát azért mindenképpen megér. Főleg akkor, ha nem egy 2 ezer forintból javítható defektet szenvedtünk, hanem a gumi oldalfala repedt ki. Ilyen esetben muszáj lesz abroncsot cserélni, és azonnal minimum kettőt kell venni. Ami a legolcsóbb esetben is 20-30 ezer forintos kiadás.