A tapasztalt vezetők és orvosok jól tudják, hogy mennyire fontos rendszeresen tájékozódni az egészségügyben várható trendekkel kapcsolatban. Ezeknek a szakembereknek megéri néha félretenni egy kis időt, és megismerkedni a jövő kilátásaival, hiszen csak így készülhetnek fel a közelgő vagy éppen zajló változásokra.
Észrevehetőek olyan demográfiai változások a helyi páciensek között, amelyeket megéri észben tartani? Talán megjelent egy új járványügyi előrejelzés, ami aggasztó képet fest az előttünk álló hónapokról? Mi a helyzet azokkal a közelgő technológiai trendekkel, amelyeknek hatása lehet egy klinikára vagy a szakorvosokra?
Habár az orvosok és más egészségügyi szakemberek képzetten kezdenek el praktizálni, a technológia világa rohamosan változik. A betegségek diagnosztizálásához és a páciensek kezeléséhez használt eszközök egyre fejlettebbekké és hatékonyabbakká válnak, és ezzel a folyamattal néha nagyon nehéz lépést tartani. Ebben kínál segítséget az alábbi cikk.
Nézzük meg, hogy milyen fontosabb trendekre számíthatunk 2023-ban az egészségügyi technológia világában.
A telemedicina elterjedése
Az elmúlt évek eseményeit javarészt a COVID-19 vezényelte. A vírus egész gazdasági szektorokat bénított meg és komoly hatása volt az egészségügyre is. Számos páciens mondta vissza korábban lefoglalt időpontjait, mert nem szerettek volna egy váróteremben üldögélni a többi beteggel. Ezzel együtt persze sajnos az orvosokkal is megszakították a kapcsolatot.
Ennek köszönhetően kezdett el terjedni telemedicina (az egészségügyek online rendezése), amely az elmúlt évek során az egészségügyi marketing fontos eszköze lett. A technológia nem számít újdonságnak, azonban a vírushelyzetben egyes páciensek csak így tarthatták a kapcsolatot orvosaikkal – többségük pedig egészen hozzászokott a kényelemhez.
Számos szakértő véli úgy, hogy a telemedicina az elkövetkezendő évek során is a népszerűbb egészségügyi technológiák egyike lesz.
A munkafolyamatok kiszervezése felhőszolgáltatók segítségével
A járványhelyzetben számos egészségügyi szervezet küzdött munkaerőhiánnyal, hiszen ezekben az években is voltak olyanok, akik nyugdíjba vonultak, elköltöztek, vagy akiket maga a vírus akadályozott meg abban, hogy ellássák a pácienseiket.
Ebben az időszakban minden eddiginél népszerűbbekké váltak az online számlázási rendszerek, amelyek segítségével az egészségügyi szolgáltatók csökkenthették személyzetük munkaterhét. Egy korszerű számlázási platformmal rengeteg időt lehet megspórolni és a páciensekre fordítani.
A páciensek távolsági vizsgálata
Az orvosoknak manapság akkor is lehetőségük nyílik pácienseik megvizsgálására, ha azok valamiért nem tudnak személyesen megjelenni a lefoglalt időpontban.
Ez többek között az olyan okoseszközöknek (pl. fitneszkészülékek, okosórák) köszönhető, amelyek folyamatosan képesek mérni például viselőjük pulzusát, véroxigén-szintjét és napi mozgásmennyiségét is. Ezek a hosszútávon gyűjtött adatok sokkal pontosabban tükrözik a páciensek állapotát, mint a rendelőkben végzett alkalmi vizsgálatok.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a jövőben nem lesz szükség személyes vizsgálatokra, de az orvosok már most sokkal több hasznos adat alapján dolgozhatják ki a legjobb kezelési terveket pácienseik számára. A technológia rohamos fejlődésének köszönhetően garantáltan több pozitív kimenetelre számíthatunk.
A mesterséges intelligencia szerepe
A mesterséges intelligencia (MI) számos üzleti területre beférkőzött már – többek között az egészségügybe is. Sok cég például MI chatbotokat alkalmaz webhelyén, hogy az ügyfelek a nap 24 órájában válaszokat kaphassanak legfontosabb kérdéseikre.
Az mesterséges intelligencia a számlázáshoz és a páciensadatok kezeléséhez is használatos az egészségügyben, hogy csak két példát említsünk. Ezek a technológiák azért olyan hatékonyak, mert az MI algoritmusok temérdek rendezetlen adatot képesek feldolgozni, és azonosítani a közöttük fennálló releváns kapcsolatokat az egészségügyi szervezetek számára.
Páciensportálok és más interaktív eszközök
A páciensek egyre jobban hozzászoknak az okostelefonok, táblagépek, laptopok és asztali számítógépek használatához. Ezeken keresztül tartják a kapcsolatot iskoláikkal, munkahelyeikkel és ismerőseikkel. Nem meglepő tehát, hogy a betegek többsége az interneten keresztül szeretne kommunikálni a különböző egészségügyi szolgáltatókkal is.
Egyre többen igénylik a páciensportálok nyújtotta kényelmi funkciókat – a leletek online lekérdezését, az online időpontfoglalás lehetőségét, a videóhívások lebonyolítását és így tovább.
A következő évek során azok a praxisok és egészségügyi szervezetek számíthatnak a legnagyobb sikerekre, amelyek képesek és hajlandók mindezt megadni pácienseiknek.