Az exportáló magyar vállalatok tengeri kapujaként reklámozott trieszti kikötőben medertisztítási és -építési munkálatok kezdődnek szeptember 2-án, ami 2025 december 31-ig tart majd – közölte a kikötői hatóság. A magyar állam öt évvel ezelőtt „vásárolt kikötőt” a városban, azóta módosultak a tervek is, például nem lesz kompmóló a rakpart elején.
Valójában nem kikötői területet, hanem csak kikötői koncessziót vásárolt Magyarország, illetve az állami Adria Port Zrt. Triesztben, aminek a módosult tervei miatt 63,2 ezer négyzetméterről 60,5 ezer négyzetméterre csökkent a területe. Az adásvétel 2020 végén zárult, a koncesszió pedig 2074-ig érvényes.
Az olasz szaksajtó szerint a beruházás összértéke 206,4 millió euró. Ebből 48,9 millió euróba kerül a koncessziós terület rendbetétele, fejlesztése, 157,5 millió euróba pedig a kapcsolódó magán – vagyis magyar állami – tulajdonú terület fejlesztése. A terület jelen állapotában használhatatlan rakparttal, plusz egy kármentesítésre szoruló volt iparterülettel rendelkezik, amelyet ráadásul folyamatban lévő jogi eljárások is terheltek.
Miközben az elmúlt öt év alatt nem történt érdemi előrelépés a terminál tényleges fejlesztésében, addig az Adria Port Zrt. mérlegbeszámolói szerint a cégvezető éves fizetése a 2023-ban 10 ezer eurós emelés után 71 ezer euróra nőtt, továbbá a 4 felügyelőbizottsági tag éves juttatását is 2,6-szorosára emelték egy év alatt. Ugyanakkor a társaság masszívan veszteséges, 2022-ben és 2023-ban is 1 millió eurós veszteséggel zárt. Tavaly a cégnek 442 670 eurós – közel 170 millió forintos – bérköltsége volt a 12 alkalmazottra.
A kormány a mai napig nem támasztotta alá hitelt érdemlően, piaci vállalkozások miért vennének igénybe egy kicsi, a konkurenseinél jó eséllyel majd drágábban üzemelő kikötőt.
via HVG