A hvg360 úgy értesült, hogy a Belügyminisztérium tervei szerint osztályoznák a kompetenciaméréseket, amik az év végi osztályzatba is bekerülnének a teszteknek megfelelő tárgyakból.
„A köznevelési államtitkárság több olyan lehetőséget vizsgál, amelyek a tanulóknak egyértelművé teszik, hogy az országos kompetenciamérés tesztjeinek kitöltése nem felesleges elfoglaltság” – közölte a tárca a lappal hozzátéve, hogy döntés még nincs, így a további kérdések még koraiak.
A szülők véleményére is kíváncsi volt a minisztérium: „Véleménye szerint a gimnáziumi felvételi eljárás során érdemes lenne-e az országos kompetenciamérés eredményeiből is pontot számítani, illetve figyelembe venni a tanulmányi eredmények számításakor?”
Két válaszadási lehetőség volt:
- Támogatom a kompetenciamérések eredményeinek figyelembevételét, mert növelné a felvételi és az értékelés objektivitását.
- A jelenlegi eljárás megfelelő.
Ezen felül olyan ötlet is felmerült, hogy egy központi, állami rangsor összeállítása is készülne az általános iskolákról és a gimnáziumokról. A lap szerint az nem tisztázott, hogy ez milyen paraméterek alapján készülne el.
A Szülői Hang tiltakozó levelet küldött a tárgyban Pintér Sándor oktatásért is felelős belügyminiszternek: „Nem gondolják, hogy az egyes iskolák gyengén teljesítésében a magyar oktatás felelős döntéshozóiként Önöket megkerülhetetlen felelősség terheli? Nem érzik úgy, hogy rangsorok készítése helyett az lenne a kötelességük és felelősségük, hogy megteremtsék a minőségi közoktatás feltételeit Magyarország minden oktatási intézményében, minden gyerek számára?”
A kompetenciatesztek osztályozását is kifogásolta a szervezet, arra számít, hogy ezen keresztül akár a gimnáziumi helyek is szűkíthetők.
„Amennyiben a kompetenciamérésből felvételi tesztet csinálnak, erre a tanulókat külön fel kell készíteni, így pont az várható, ami az írásbeli felvételin: a tehetősebb, szerencsésebb családok külön tanfolyamokkal fogják segíteni a gyerekeiket, a kevésbé tehetősek, kevésbé szerencsések pedig hátrányba kerülnek” – fogalmazta meg kifogásait a Szülői Hang.
Szakértők szerint a kompetenciamérések nem arra valók, hogy azokkal a diákok tudását teszteljék, hanem a pedagógusoknak és az iskoláknak ad visszajelzést arról, hogy jó irányba haladnak-e a tanulási és tanítási folyamatok.