Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Felköthetik a gatyájukat a vizsgaállomások, közel egymillió autó zúdul rájuk

- Advertisement -

„Sokan még most sem hiszik el, hogy egyszer eljön a június 30-a” – mondja Süli Antal, a Magyar Autóklub Budaörsi úti vizsgaállomásának vezetője, pedig a vizsgamoratórium lejártához közeledve már most is nagy a pörgés a műhelyben, folyamatosan érkeznek a vizsgáztatásra váró autók, sokszor forgalomképtelen állapotban. Vajon melyek azok a tipikus és sokak által nem ismert hibák, amelyekre odafigyelve elkerülhetjük azt, hogy az autónkat kivágják a műszakiról? – tette fel a kérdést a Telex.

Jelentős fennakadásokra lehet számítani, miután június 30-án lejár a koronavírus-járvány idejére meghirdetett műszakivizsga-moratórium, vagyis azokat az autókat is le kell vizsgáztatni, amelyek a kedvezmény miatt az utóbbi két évben lejárt műszakival közlekedhettek Magyarországon. A Belügyminisztériumtól származó korábbi adat szerint közel egymillió autóról van szó, amely a teljes személyautó-állomány negyede.

Mivel nem tartjuk életszerűnek, hogy bárki végigolvassa a 282 oldalas 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet, ezért a Telex összegyűjtötte azokat az okokat, amelyek miatt gyakrabban vagy ritkábban megbuknak az autók a műszakin. A vizsgán kívül-belül szemrevételezik az autót, ellenőrzik a forgalmi engedélyét, az alvázszámát, a kilométer-számláló állását, a gumiabroncsokat, illetve a kipufogórendszer épségét. A háromnegyed órás folyamat során megvizsgálják a futómű állapotát, és fékhatást mérnek, és a teljes folyamatról fotók és videófelvétel készül. Fontos, hogy ha az autón van vonóhorog, azt felszerelve érkezzünk a vizsgára, máskülönben nem fogják beleírni a forgalmiba, így nem használhatjuk! Villanyautókhoz és plug-in hibridekhez, valamint a lakóautókhoz elektromos érintésvédelmi jegyzőkönyvvel kell érkeznünk a vizsgára, amit egy másik szakműhely állíthat ki.

A vizsgálatról szóló rendelet talán legfontosabb alaptétele, hogy a műszaki vizsgán háromféle hibát különböztetnek meg, és ez dönti el az autónk további sorsát.

a) Kisebb hiba: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést jelentősen nem befolyásoló kisebb hiányosságok, valamint az előírásoktól való egyéb kisebb eltérések.

b) Komoly hiba: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést befolyásoló, illetve a közúti forgalom többi résztvevőjét veszélyeztető jelentős hiányosságok vagy az előírásoktól való egyéb jelentősebb eltérések.

c) Veszélyes hiba: a közúti biztonságra közvetlen és azonnali veszélyt jelentő vagy a környezetterhelést befolyásoló veszélyes hiányosságok, amelyek indokolttá teszik, hogy a tagállam vagy annak illetékes hatóságai megtilthassák a jármű közúti forgalomban való használatát.

Süli Antal szerint sokaknak még a könnyítés sem segít, mert az utóbbi években nagyon leromlott az autók műszaki állapota, és tegyük hozzá, a teljes magyar állomány már tizenöt éves átlagkorú. A vizsgabázis vezetője úgy véli, „a magyarok olyanok, mint azok a kishalak, amelyek betévednek a lyukas szákba: ha csak egy lyuk van a hálón, azt biztosan megtalálják” – ezzel arra utalt, hogy a vizsgán megbukó autók gazdái közül sokan addig keresik majd a különböző vizsgaállomásokat, amíg meg nem találják azt a bizonyos nem jogszerű kiskaput. Az utóbbi években a műszaki vizsgáztatások kapcsán feltárt korrupciós ügyeket látva több ilyen lyukról lehet szó, mint amennyit a halas példában említett a vizsgabázis vezetője.

via telex.hu

- Advertisement -
Exit mobile version