Érdemes hosszabb nyomtatott könyveket olvasnunk ahhoz, hogy a világot a maga összetettségében lássuk, ne pedig úgy, ahogy az összeesküvés-elméletek láttatják. A magasabb szintű olvasás mellett érvelő ljubjanai kiáltványból ez is kiderül – számol be online oldalán a nepszava.hu.
Az Európai Tudományos és Technológiai Együttműködés (COST) egy olyan finanszírozási szervezet, amely kutatási hálózatok, úgynevezett COST-akciók révén az európai (és Európán kívüli) tudósok közötti együttműködésnek ad teret. A kutatók – saját kutatási érdeklődésük és ötleteik alapján – a COST nyílt felhívására benyújtott javaslattal hozhatnak létre hálózatot, bármely tudományterületen. Azaz a COST alulról építkezik. A COST-akciók jellemzően több tudományág együttműködését feltételezik. Továbbá a nyitottságot: a négyéves finanszírozási időszak alatt folyamatosan bővülnek.
A digitalizáció kora
2014 és 2019 között egy COST-akció – a COST E-READ – mintegy kétszáz szakember (pedagógusok, olvasáskutatók, pszichológusok) részvételével azt vizsgálta, a digitalizáció milyen hatást gyakorol az olvasási készségek fejlődésére, az olvasók – különösen a gyermekek és a fiatal felnőttek – hogyan értik, jegyzik meg az írott szövegeket a nyomtatott és digitális anyagok használata során. Az egyik munkacsoport a PISA-tesztek tanulságait vette alapul, amely szerint a mindennapi élet növekvő olvasási igényei minden tanuló olvasási készségének javítását igénylik, nem csak az olvasási nehézségekkel küzdőkét. Ám minden korosztály egyre inkább ki van téve a legkülönbözőbb digitális információknak okostelefonok, számítógépek, táblagépek, e-olvasók, interaktív táblák révén, amelyeket vizualizálni, olvasni és megérteni kell. Egyes eszközök kifejezetten az olvasási tevékenységekre szolgálnak, mások (például az okostelefonok) esetében az olvasás másodlagos funkció.
Egy másik munkacsoport azt vizsgálta, a digitális média milyen hatással van a fiatalok magasabb szintű olvasási képességeire. Az elmélyült olvasás olyan összetett folyamat, amely a magasabb szintű készségekre is épít, például a következtetésre és az elemzésre, ami lehetővé teszi az olvasóknak, hogy saját tudásukat a szöveggel ötvözve olyan gondolatokra jussanak, amelyek túlmutatnak a szerző szavain.
Egy harmadik munkacsoport érdeklődésének homlokterében az olvasás élményjellegű és érzelmi aspektusai álltak. Empirikus kutatások szerint
az irodalom elmélyült olvasása a személyes élményre való felhívás révén egyedülálló kognitív és érzelmi előnyökkel jár, fokozza az együttérzés, az érzelmi önszabályozás képességét is.
Mivel az e-olvasók és a táblagépek egyre szélesebb körben használatosak az irodalom olvasására, a vizsgálat tárgya az volt, a digitális olvasóeszközök nyújtotta lehetőségek hogyan befolyásolják a kognitív és érzelmi megélést és fejlődést.
A teljes cikk ITT olvasható.