fbpx

FRISS HÍREK

„Ha nem lesznek fiatal olvasók, meg fog halni a demokrácia” – harc a dezinformáció ellen

- Advertisement -

Érdemes hosszabb nyomtatott könyveket olvasnunk ahhoz, hogy a világot a maga összetettségében lássuk, ne pedig úgy, ahogy az összeesküvés-elméletek láttatják. A magasabb szintű olvasás mellett érvelő ljubjanai kiáltványból ez is kiderül – számol be online oldalán a nepszava.hu.

Az Európai Tudományos és Technológiai Együttműködés (COST) egy olyan finanszírozási szervezet, amely kutatási hálózatok, úgynevezett COST-akciók révén az európai (és Európán kívüli) tudósok közötti együttműködésnek ad teret. A kutatók – saját kutatási érdeklődésük és ötleteik alapján – a COST nyílt felhívására benyújtott javaslattal hozhatnak létre hálózatot, bármely tudományterületen. Azaz a COST alulról építkezik. A COST-akciók jellemzően több tudományág együttműködését feltételezik. Továbbá a nyitottságot: a négyéves finanszírozási időszak alatt folyamatosan bővülnek.

A digitalizáció kora

2014 és 2019 között egy COST-akció – a COST E-READ – mintegy kétszáz szakember (pedagógusok, olvasáskutatók, pszichológusok) részvételével azt vizsgálta, a digitalizáció milyen hatást gyakorol az olvasási készségek fejlődésére, az olvasók – különösen a gyermekek és a fiatal felnőttek – hogyan értik, jegyzik meg az írott szövegeket a nyomtatott és digitális anyagok használata során. Az egyik munkacsoport a PISA-tesztek tanulságait vette alapul, amely szerint a mindennapi élet növekvő olvasási igényei minden tanuló olvasási készségének javítását igénylik, nem csak az olvasási nehézségekkel küzdőkét. Ám minden korosztály egyre inkább ki van téve a legkülönbözőbb digitális információknak okostelefonok, számítógépek, táblagépek, e-olvasók, interaktív táblák révén, amelyeket vizualizálni, olvasni és megérteni kell. Egyes eszközök kifejezetten az olvasási tevékenységekre szolgálnak, mások (például az okostelefonok) esetében az olvasás másodlagos funkció.

Hasonló cikkünk:  Az Európai Bizottságnak megvan az a luxusa, hogy a tényeket nézze

Egy másik munkacsoport azt vizsgálta, a digitális média milyen hatással van a fiatalok magasabb szintű olvasási képességeire. Az elmélyült olvasás olyan összetett folyamat, amely a magasabb szintű készségekre is épít, például a következtetésre és az elemzésre, ami lehetővé teszi az olvasóknak, hogy saját tudásukat a szöveggel ötvözve olyan gondolatokra jussanak, amelyek túlmutatnak a szerző szavain.

Egy harmadik munkacsoport érdeklődésének homlokterében az olvasás élményjellegű és érzelmi aspektusai álltak. Empirikus kutatások szerint

az irodalom elmélyült olvasása a személyes élményre való felhívás révén egyedülálló kognitív és érzelmi előnyökkel jár, fokozza az együttérzés, az érzelmi önszabályozás képességét is.

Mivel az e-olvasók és a táblagépek egyre szélesebb körben használatosak az irodalom olvasására, a vizsgálat tárgya az volt, a digitális olvasóeszközök nyújtotta lehetőségek hogyan befolyásolják a kognitív és érzelmi megélést és fejlődést.

A teljes cikk ITT olvasható.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...