Állandó vitatéma mostanság a katonatelepi közösségi csoportokban, hogy a Katona Zsigmond, a Hosszúnyelű és a Kocsis Pál utcákban rendkívül megnőtt a homokot szállító teherautók száma. Az ott lakók panaszkodnak a túl nagy forgalomra, a zajra, a porra, az aszfaltburkolat megrongálódására és/vagy a földútban keletkezett rengeteg gödörre is.
Mint ismert, javában zajlik a 441-es út felújítása-négysávúsítása, emiatt igencsak nehéz megközelíteni a városrészt. A főúttól észak-északkeletre (a városból kifelé haladva balra) eső felén további probléma is jelentkezik. Jelesül az, hogy a Hosszúnyelű utca végén lévő homokbányából az elmúlt hetekben igen nagy számban hordják a homokot a teherautók. Mint megtudtuk, egyébként nem is a közelbe, az úthoz, hanem a Mercedes-gyár új üzemének építéséhez. Viszont a Katona Zsigmond utcáról az iskolánál jelenleg nem fordulhatnak ki a 441-esre, ezért a főúttal párhuzamosan beljebb, a Kocsis Pál utcán kell menniük, a családi házak között.
A Kecsup beszélt egy, a Kocsis Pál utcában lakó férfival, aki elmondta: már augusztusban megnőtt a teherautó-forgalom, becslése szerint napi akár 70-80 alkalommal mennek el teherautók az utcájukban (és nyilván vissza a bányához). Mi kedden fotóztunk a helyszínen körülbelül egy órán keresztül, ezalatt nyolc-tíz fuvart biztos láttunk.
„A Katona Zsigmond-Kocsis Pál sarkon rommá van törve az aszfalt. Ez nem ilyen negyven tonnás gépekre lett tervezve annak idején, hanem azért épült meg a Kocsis Pál utcán – egyébként a lakók anyagi hozzájárulásával – hogy a busz be tudjon jönni” – hangsúlyozta a férfi. Szerinte azért is baj, hogy a teherautók az utcájukban járnak, mert gyakran lemennek az úttest szélére (főleg ha két jármű összetalálkozik), és így tovább morzsolják, rongálják a burkolatot.
Ő és a közösségi oldalon még többen állítják, Katonatelep kormánypárti képviselője, a közgyűlésben a Fidesz-KDNP frakció vezetője, dr. Fekete Gábor még augusztusban megígérte, megtisztítanak a növényzettől egy, a közelben lévő, jelenleg nem használt földutat, és azon – ha kerülővel is – a teherautók ki tudnak majd jutni a 441-esre, és így nem zavarják ezentúl a lakókat. Ez eddig nem valósult meg, a hetek meg telnek-múlnak.
„Arra is volt ígéret, hogy reggel 7 és 8 között nem fognak járni a teherautók, ehhez képest ebből sem lett semmi sem, szinte konvojban jönnek akkor is a kamionok, a gyerekek meg ott mennek köztük biciklivel. Amióta megy a balhézás, nem lett semmi sem betartva abból, amit ő (a képviselő – a szerző) ígért, írtak már neki emailt, üzenetet Messengeren is, igazából semmire nem reagál” – mondta felháborodottan a Kocsis Pál utcai férfi. Hozzátette, noha a Katona Zsigmond utcán harmincas tábla van, a Hosszúnyelűn pedig húszas, szerinte a teherautók sokszor nem tartják be a sebességkorlátozást.
További kommentek a Katonatelepi közügyek csoportból:
„Pénteken délután fél kettőkor indultam az iskolába gyermekemért. Vasúton túl lakunk, az a szerencsénk, hogy nem a Hosszúnyelű utcán, így csak az út minősége érint minket jorészt…
Az Ezerjó utcáról kikanyarodva előttem egy kamion, mögöttem egy kamion….az Oportó utca melletti szűkület előtt megáll előttem, várunk pár percet, mivel a szembe jövő kamiont el kell engednie az előttem járónak. A Katona Zsigmond utcán szintén szembe jön egy. A képen látható kereszteződésben újból megismétlődött a jelenet, mivel a feltört útburkolat miatt szintén nem fért el egymástól a két dömper. Max 5 perces útvonalon 5 kamionnal találkoztam. Borzasztó dühítő ez a tehetetlenség, miközben ott az alternatív útvonal, amit ennyi pénzből, valószínűleg már 6* meg lehetett volna tisztítani és nem szenvednének a lakók.”
„A Kocsis Pál utca aszfaltja is szinte végig meg repedezett, valahol be is szakadt. Jön a nedves időjárás és fagyok, Ön szerint mi marad ebből az utcából?? Nem beszélve, hogy az ablakot nem lehet kinyitni szellőztetni, mert utána, centi vastagon áll a por a lakásban mindenütt.”
Több megoldás is kínálkozhat, van olyan módszer, amely egyszerre több problémát is kezelne. A már említett elkerülő a földút kiküszöbölné a lakóutcákban okozott nagy forgalmat, zajt és port – kérdés, ez mennyibe kerülne és milyen hosszú idő kivitelezni, és a szállítónak mekkora pluszköltséget jelentene. A rendszeresebb gréderezés, zúzottkővel való útjavítás a Hosszúnyelű utcában csak átmenetileg tünteti el a gödröket. Az aszfaltozás ugyan rengeteget javítana az út minőségén – noha a nagyobb forgalmat nem szünteti meg, és kérdés, erre mikor áldozna pénzt a város. A szálló por főleg a szárazabb időszakokban okozhat gondot, locsolással esetleg lehet rajta segíteni – ősszel-télen inkább a nagy sártól kell tartani.
Lehet, hogy végül az oldja majd meg a gordiuszi csomót – legalábbis a Kocsis Pál utcaiaknak – amikor a teherautók már az iskolánál ki tudnak majd fordulni a 441-esre. A Hosszúnyelű utcaiakon persze ez nem segítene.
Kimentünk a homokbányához, és beszéltünk a tulajdonosként bemutatkozó férfival. Ő nem kívánt nyilatkozni, de arra azért felhívta a figyelmet: ő csak a kapun belül tud felelősséget vállalni, és már nagyon régóta, húsz-huszonöt éve foglalkozik ott a homok kitermelésével, már akkor elkezdte, mikor a közelben lévő házak közül több meg sem épült. Természetesen ez is egy fontos szempont, hiszen egy ilyen üzemet nyilván nem lehet odébb költöztetni. Persze a lakók is mondhatják, hogy amikor azon a részen építkeztek, még közel sem volt ilyen nagy a teherautó forgalom, azt pedig nem lehet elvárni senkitől, hogy a jövőbe lásson.
Természetesen kerestük Fekete Gábor képviselőt is, lett volna hozzá jópár kérdésünk, amelyek megválaszolása segíthet jobban megvilágítani a témát, de csak egy mondatot kívánt nyilatkozni:
“Az alternatív útvonal elkészítésén folyamatosan dolgozom, viszont azért nem adok erről folyamatos tájékoztatást, mert a város műszaki kollégái még nem tudták megmondani, hogy ez meg tud valósulni vagy nem.”
Korábban ezt posztolta: