Március 5-én, kedden forgalomba állt Kecskeméten a tesztelésre érkezett Solaris Urbino 12 hidrogén üzemanyagcellás autóbusz. Április 2-ig marad, kedden az 1-es, a 12D-s, a 15-ös, a 21-es és a 22-es vonalán tűnik fel. Míg Debrecenben és Miskolcon díjmentesen lehetett vele utazni, Kecskeméten csak bérlettel vagy jeggyel.
Olvasónk tippje alapján még szombaton a busztelephelyen kaptuk lencsevégre a hidrogénhajtású Solaris buszt, amely Miskolcról érkezett Kecskemétre. Akkor megkérdeztük a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft.-t (KeKo), mikor állítják be a buszközlekedésbe a Solarist, mely vonalakon találkozhatnak vele az utasok, és hogy ugyanúgy díjmentesen lehet-e majd vele utazni Kecskeméten, mint Debrecenben? Választ sajnos nem kaptunk.
Kedden viszont közösségi oldalán tudatta a KeKo, hogy már szállít utasokat a Solaris, az alábbi időpontokban és járatokon, és azt is közölték, „az érvényes díjszabásban meghirdetett díjtételekkel és feltételekkel lehet igénybe venni”.
Frissítés: az eredeti Facebook bejegyzést eltávolították a KeKo oldaláról, az új bejegyzés ez:
Azt nem tudni, hogy mindennap ugyanez lesz-e a Solaris „programja”, vagy más vonalakon is feltűnik majd és ezt mindig külön közzéteszik.
A hírek szerint a hidrogén buszt Debrecenben díjmentesen lehetett kipróbálni:
A Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. is arról adott hírt a busz forgalomba állításakor, hogy a tesztidőszak alatt az utasok díjmentesen próbálhatják ki.
Megkérdeztük a KeKo-t, Kecskeméten miért csak „az érvényes díjszabásban meghirdetett díjtételekkel és feltételekkel lehet igénybe venni”, ha válaszolnak, frissítjük cikkünket.
Az MVK március 4-én egyébként összegezte tapasztalatait, és úgy értékelték, pozitívak voltak a járművezetők és az utasok visszajelzései, valamint az üzemeltetés is problémamentes volt. A Solaris a városban nagyon sok útvonalon közlekedett, és 4500 kilométert futott a miskolci teszt során.
A buszra mi is felszálltunk (az 1-es vonalon) Kecskeméten, és azt tapasztaltuk, hogy nagyon halkan és dinamikusan megy. A jegy érvényesítésére alkalmas automata nincs rajta, ezért a megváltott tikettet a buszvezető betépte.
A jármű zéró emissziós, így teljes mértékben károsanyagkibocsátás-mentes. Az elektromos autóbuszokhoz viszonyítva annyi különbség van a két hajtásforma között, hogy a meghajtáshoz szükséges energiát hidrogén-tartályokban tárolja a jármű és az üzemanyag-cella alakítja át a hidrogént elektromos árammá, amellyel az autóbusz meghajtása történik.
A HUMDA (Hungarian Mobility Development Agency, Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.) még tavaly júniusban írt ki közbeszerzést két darab hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű szóló autóbusz, valamint a szükséges kiszolgáló infrastruktúra egy éven át tartó bérlésére, kifejezetten tesztelés céljából.
A tender eredményeként egy Toyota CaetanoBus és egy Solaris gyártmányú hidrogénbusz érkezett hazánkba – előbbivel Budapesten és környékén, utóbbival pedig egy országos turné keretében a programban résztvevő vidéki városokban találkozhatnak az utasok 2024 folyamán.
A Solaris 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú hidrogénbusz januárban állt be a közösségi közlekedésbe Debrecenben, a DKV menetrend szerinti járatai közé.
A hivatalos ütemterv szerint ezután februárban Miskolc következett, a harmadik állomás Kecskemét, majd következik még Kaposvár, Zalaegerszeg és Győr. A hidrogénbusz ezután az év második felében újra bejárja a felsorolt helyszíneket, hogy eltérő időjárási körülmények között lehessen működési tapasztalatokat gyűjteni a járművel. Az előzetes hírek arról szóltak, hogy mindenhol díjmentesen lehet utazni rajta.