Mint arról egy hete beszámoltunk, a KecsUP tudósítója meghívottként vett részt a budapesti World Press Photo 2024 kiállítás megnyitóján. A világhírű tárlat – amelynek tavalyi részleges betiltása a Nemzeti Múzeum főigazgatójának leváltásához is vezetett, s a világsajtót is bejárta – most ismét Budapesten látogatható, de immár a Fővárosi Önkormányzat BioDóm központjában.
A megnyitón interjúkat készítettünk Joumana El Zein Khourya-val, a World Press Photo Foundation ügyvezető igazgatójával és Desirée Bonis-szal, Hollandia budapesti nagykövetével.
KecsUP: Örülök, hogy ebben a szürreális, post-truth környezetben találkozunk félúton a budapesti állatkert és a vidámpark között. Mióta létezik a World Press Photo kiállítás?
El Zein Khoury: Ez a kezdeményezés 1955 óta létezik. Öt fotós hozta létre, akik egy olyan helyet akartak teremteni, ahol a világ legjobb fotóriportjai láthatók. Mindezt Hollandiába akarták hozni, és egy aprócska helyen megmutatni.
KecsUP: Ez nagyon hollandul hangzik.
El Zein Khoury: (nevet) Valóban. Nagyon holland a történetünk, mert vízió és kitartás kell hozzá. Ennek a kiállításnak a visszatérése Budapestre azt bizonyítja, hogy a magyarokból sem hiányzik a kitartás. A World Press Photo projektet immár 70 évvel a születése után, világszerte a legfontosabb sajtófotó kezdeményezésként ismerik.
Évente mintegy 60-80 ezer fotó érkezik pályázatunkra a világ több, mint 60 országának újságíróitól. Idén 65 ezer fotó futott be, amiket egy független zsűri bírált el, amelyet 6 kontinentális csapatban 30 fotós alkot. A legjobb képekből áll össze a World Press Photo kiállítása, amely bejárja az egész világot.
Számunkra nagyon fontos, hogy a képek nem manipuláltak, és az általuk ábrázolt események valósak. Megtörtént eseményeket mutatunk be, amelyek a világ minden táját tükrözik. És ami még kiemelten fontos, az a véleménynyilvánítás és a sajtó szabadsága. Ennek pedig két útvonala van. Először is, az újságírók szabadon tudják elénk tárni a történeteket, és nem cenzúrázhatják őket. Másrészt, a nagyközönség is szabadon hozzáférhessen a kiállításhoz és befogadhassuk ezeket a történeteket. Az alapítványunk munkájának nagy részét ez képezi, mivel ezt a kiállítást olyan helyekre is elvisszük, ahol nem mindig könnyű a globális, igaz történetekhez hozzáférni. Így eljuttatjuk a kiállítást többek között Kínába, Iránba, Törökországba is, mégpedig mindenhol államilag támogatott, nyilvános kiállító terekbe.
KecsUP: Jól értettem? Államilag támogatott közterekbe?
Joumana El Zein Khoury: Igen, mindig állami közintézményekben állítunk ki, amihez sokat kell tárgyalnunk. Mi nem akarunk cenzúrázni semmit, ezért nagyon fontos, hogy a kiállítás anyaga A-tól Z-ig látható legyen.
KecsUP: Pontosan ugyanaz a kiállítás mindenhol a világon?
Joumana El Zein Khoury: Minden országban ugyanazt mutatjuk be. A kiállítás egész évben, májustól márciusig tart. Például szeptember 20-án Új-Zélandon nyitunk, a következő hónapban pedig Tajvanon, Tajpejben. Múlt hónapban Elefántcsont-parton voltunk. Szóval tényleg nagyon különböző helyeken vagyunk jelen. Ezért volt ez olyan fontos számunkra, és valójában megdöbbentő élménynek bizonyul, amikor olyan helyeken szembesülünk a cenzúrával, ahol nem számítunk rá. Tavaly nagyon megdöbbentő volt, hogy itt, Európa szívében (Budapesten – a szerk.) ilyen mértékű cenzúrával szembesültünk. Váratlan volt ez a kihívás, különösen egy olyan dolog esetében, mint az LMBTQI közösség bemutatása. Ez valójában Európában nem kellene, hogy annyira politikai üggyé váljon, hiszen ez valami olyasmi, amiről mindenki tudja, hogy létezik.
Tavaly nagyon feldúltak és megdöbbentek voltunk amiatt, hogy a kiállításunk Budapesten csak a 18+ korosztályhoz szólhatott, majd botrány tört ki, amely a magyar és a világsajtót is bejárta.
Magyar fotóriporter partnerünkkel, a kiállítás budapesti mentorával, Révész Tamással világossá tettük az idén, hogy csak cenzúra nélkül és mindenki számára nyilvánosan hozzuk vissza a kiállítást Budapestre, hiszen ez egy kiemelten fontos magyarországi kulturális és közéleti rendezvény, ahová rendszeresen sok magyar fiatal is ellátogat.
Az utóbbi hónapokban keményen dolgoztunk azon, hogy ismét itt lehessünk. Számos megbeszélésen vettünk részt. Végül az állam elzárkózott a kiállítástól, a főváros vezetése segítségével négy helyszín megtekintése után végül a BioDóm helyszíne lett a befutó.
Joumana El Zein Khoury: Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi kulturális csereprogramok és új tehetségek támogatása terén. Korábban a Prince Claus Fund igazgatója volt, egy nemzetközileg elismert, a kultúrát támogató intézményé, ahol döntő szerepe volt az adománygyűjtési képességek megerősítésében. Joumana volt a Lutfia Rabbani Alapítvány igazgatója az euro-arab cserekapcsolatokért, amelynek igazgatótanácsában most is részt vesz. A libanoni származású Joumana a New York-i Columbia Egyetemen szerzett MA diplomát művészeti igazgatásból, a párizsi EAC Groupon művészeti menedzsmentből BA diplomát, és a Paris XI Sceaux-ban jogot tanult. Hollandiában él.
KecsUP: Sikerült az áttörés.
El Zein Khoury: Igen, megtörtént az első lépés vissza, a normalitáshoz.
KecsUP: Hogyan foglalható össze a kiállítás 2024-es üzenete és miképpen ajánlaná a tárlatot a fiataloknak, tanároknak, szülőknek és nagyszülőknek?
El Zein Khoury: Itt van a világ és a valóság tükre Budapesten. Ezek a fotók állnak a világban zajló őrült hírek mögött, a palesztin konfliktustól kezdve az ukrán-orosz háborún át az özönvízszerű áradásokig, amelyek világszerte uralják a hétköznapok híreit.
Ha valóban látni és érteni akarják, hogy miről van szó, s kik állnak e történetek mögött, s ezek mit jelentenek számunkra, akkor el kell jönni erre a kiállításra. Ez segíteni fog, hogy a helyünket megértsük a világban és azt, hogy miképpen vehetünk részt a változásban. Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos terepe annak, hogy magunkat és a fiatal generációt neveljük annak érdekében, hogy jobban törődjenek a világgal és a mai valósággal.
A Holland Királyság magyarországi nagykövete üzent a KecsUP olvasóinak
Sikerült megszólítanunk a Holland Királyság nagykövet asszonyát, Désirée Bonist a World Press Photo 2024 megnyitó ünnepségén a Biodom csarnokban.
KecsUP: Nagykövet asszony szerint mi a jelentősége ennek az eseménynek, és milyen nemzetközi kontextusban nyílik meg ez a kiállítás Budapesten?
Désirée Bonis: Köszönöm szépen a lehetőséget, hogy Kecskemétre üzenhetek a KecsUP.hu olvasóinak. Nagyon örülünk, hogy a World Press Photo kiállítás 2024-ben újra visszatért Budapestre, ha nem is a Nemzeti Múzeumba, ahogyan a korábbi években ennek már hagyománya volt. A kiállítás 38 éve van már itt, Budapesten, és idén a sorozat véget ért volna, ha nem találunk új helyszínt a Biodomban a városban. Szimbolikus üzenettel bír, hogy a World Press Photo kiállítás most egy önkormányzati helyszínen látogatható.
Üdvözöljük Budapest világos üzenetét: Budapest a szabad sajtó mellett áll, s olyan szabad és demokratikus város, ahol mindenkit szívesen látnak. Különösen üdvözöljük a tárlaton a 18 év alatti fiatalokat. Szeretettel várunk mindenkit, aki eljön, hogy megnézze ezt a kiállítást, amely immár mindenki számára nyitott. A képek a világ tükörképét mutatják be az elmúlt év legjobb sajtófotóin keresztül. Megörökítik a történeteket az ember által előidézett, természeti katasztrófákról, s a háborúkról, az ökológiai és politikai éghajlatváltozásról egyaránt. Rengeteg emberi szenvedést és örömöt láthatunk itt, amelyekről tudósítani érdemes, amelyeket látni és meghallani szükséges. Az embereknek, s természetesen a fiatal generációknak is, szembe kell nézni a valósággal, ami körülvesz minket. A magam részéről nagyon örülök annak, hogy az elkövetkező hat hétben a budapesti BioDomban láthatjuk a World Press Photo 2024 kiállítást.
A World Press Photo 2024. október 24-ig látogatható Budapesten, a BioDom területén, a Városligetben.
Zarándy Zoltán írása