A MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázat keretében a Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is nyújtott be pályázatot. A céget a piacon Matolcsy György köre érdekeltségeként emlegetik – írta meg a Szabad Európa. Lapszemle.
A MÁV november 29-én hirdette meg a honlapján állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt. A beruházást rengeteg bírálat éri, mivel 99 évig a magáncégek üzemeltethetik az ingatlanokat a felújításért cserébe – emlékeztet cikkében a Szabad Európa.
A pályázat kritikusai – köztük Vitézy Dávid fővárosi képviselő – úgy vélik, hogy a program állami ingatlanok magánkézbe adásáról szól, és évszázados ingatlanpanamát készít elő, így a tervek nyilvánosságra hozását szorgalmazza. A kormány és a MÁV ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy az állomásépületek csak a vasútüzemtől szigorúan elválasztott részein valósulhat meg magáncélú fejlesztés. A programot egyébként nemrég elkezdte vizsgálni az Állami Számvevőszék, ami meglepte a MÁV-ot – jegyzi meg a Szegeder.
A Szabad Európa információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett, ezzel szemben a fővárosban található Déli pályaudvarra már sokkal nagyobb volt az érdeklődés.
A szegedi pályaudvarra a Raw Development Kft. pályázott – Déli pályaudvar, a Kelenföldi és a győri mellett. A céget a piacon Matolcsy György köre érdekeltségeként emlegetik, mivel a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért – áll a Szabad Európa cikkében.
Megemlítik azt is, hogy a Raw Somlai Bálint tulajdona, aki Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja. A 2014-ben alapított Raw felfutása az elmúlt években történt. Az OPTEN céginformációs rendszerének adatai szerint 2023-ban 41,6 milliárdos bevétellel számolhattak 5,3 milliárdos nyereség mellett. Érdekesség, hogy a tulajdonos – sok más NER-es céggel ellentétben – jellemzően nem veszi ki a profitot a vállalkozásból, így a Raw saját tőkéje négy év alatt (2020–2023 között) kétmilliárdról 25,4 milliárd forintra nőtt – derül ki a Szabad Európa cikkéből.
A Szegeder emlékeztet, hogy az év első Közlekedésinfóján Lázár János beszélt arról, hogy a szegedi vasútállomásnak is vannak részei, melyeket lehetne piacosítani, lehetne bele üzleteket telepíteni – annak ellenére, hogy nemrég fel lett újítva maga az állomásépület.
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója február 1-én a Facebookon azt írta, hogy „alaposan megmozgattuk az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozók fantáziáját”. Elmondása szerint a pályázati határidőig országszerte, a három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet érkezett a MÁV-hoz.
A vasúttársaság február 28-ig értékeli a beérkezett pályázatokat, majd április 30-ig megkötik a szerződéseket a nyertesekkel.