– Az eredeti tervek szerint csak lekanyarodó sáv lett volna a parkolóházba, végül a kórházi körforgalom mellett döntöttek, ami egyébként 15 éves terv.
– A beruházó szerint a kecskeméti önkormányzat kérte, hogy legyenek boltok a parkolóházban, amiről közös döntés született.
– A polgármester szerint „a beruházó döntött úgy, hogy megpróbálja a földszinti részt üzletekkel megtölteni”, mert parkolóházak önállóan sehol sem épülnek.
Visszanéztük, hogy ki mit mond a beruházásról és kérdeztünk is, bár ettől még egyelőre se körforgalom, se parkolóház, se bolt.
Nemcsak a Széchenyiváros, de a Hetényegyháza és Petőfiváros felé tartó vagy onnan bejövő autósok számára is azzal a jó hírrel indult a 2020-as év, hogy a gyorsabb haladás reményében körforgalom épül a Nyíri út – Akadémia körút – Csabay Géza körút kereszteződésében. A kivitelező, a Ver-Bau Parking Kft. január elején úgy nyilatkozott, hogy
a körforgalom építése február második felében kezdődik.
Február végén a beruházás tereprendezéssel és engedélyes fakivágással (amit pótolni kell) vette kezdetét, ami az ivóvíz- és elektromos vezetékek áthelyezésével folytatódott – számolt be a projekt hivatalos oldalán a beruházó a munkafázisokról még februárban. A kórházzal szemközti oldal gyalogosforgalmát ekkor átterelték az innenső oldalra, mert az egyébként már régen tönkrement járdát is felverték.
Majd márciusban a kivitelezést egyik-napról a másikra felfüggesztették, miután híre kelt, hogy a parkolóházba tervezett kereskedelmi intézmény nem kapott zöld utat a plázastop bizottságtól.
Nem a koronavírus-járvány miatt nem épül a körforgalom
Mint ismert, a tervek szerint a megyei kórház oldalán, a Nyíri út parkoló területén 417 férőhelyes parkolóház építésébe kezdett a Ver-Bau Parking Kft. 3 milliárd forint értékben, amelynek földszintjén különböző kiskereskedelmi üzletek is létesülnének. Megközelítését a Nyíri út – Akadémia körút – Csabay Géza körút csomópontjának körforgalommá átalakításával biztosítanák, egy ötödik ág vezetne be a parkolóházhoz. A körforgalom 800 millió forintba kerül, amihez a kecskeméti önkormányzat 220 millió forinttal járul hozzá, amiről a közgyűlés február 13-án döntött.
A koronavírus-járvány sok fejlesztést húzott keresztbe az elmúlt hónapokban, de erre a beruházásra kivételesen nem a világjárvány van negatív hatással. Ellenkezőleg. A karantén alatt ugyanis ezen az útszakaszon is minimálisra csökkent a forgalom, ami zökkenőmentesebbé tehette volna a körforgalom építését. Már csak azért is, mert naponta több mint 10 ezer gépjármű halad itt át, és átlagos forgalom idején is két pirosat végig kell állnia az autósoknak. Mindenesetre a hivatalos kommunikáció szerint az Orbán-kormány által hozott plázastop-törvény miatt állt meg az építkezés, de erről később.
Az eredeti tervekben a parkolóház földszintjén is parkolók lettek volna, de a kecskeméti önkormányzat kérésére belekerültek a kereskedelmi üzletek, amit a polgármester szerint nem is az önkormányzat kért
Dr. Homoki Tamás alpolgármester a februári közgyűlésen elmondta, hogy a Ver-Bau Parking Kft-vel, bevonva a város főépítészét közel egy éven át számos egyeztetés történt. Egyrészt arról, hogy a parkolóház milyen módon valósuljon meg, másrészt magáról a körforgalomról. Az alpolgármester azt is leszögezte a parkolóházba tervezett kereskedelmi szolgáltatás kapcsán, hogy
szó sincs bevásárlóközpontról
ugyanis a parkolóház aljában összesen három üzletet terveznek, egy élelmiszerüzletet, egy drogériát és egy háztartási diszkontláncot, amik kiszolgálását 32 parkoló biztosítaná, a további 385 hely maradna a kórházi látogatóknak.
A beruházó ügyvezetője, Weninger Richárd januárban arról beszélt a Hírös Gazdaság magazinban, hogy a parkolóház építésénél a súlyos parkolóhiányon túl a kecskeméti önkormányzat azt jelezte feléjük, hogy a Széchenyivárosnak ezen a részén az elvártnál kevesebb a jó minőségű, a lakossági igényeket magas szinten kiszolgáló üzlet. Weninger Richárd úgy nyilatkozott, hogy
az eredeti tervekben a földszinten is parkolók lettek volna, de az önkormányzat kifejezett kérésére megvizsgáljuk a kiskereskedelmi üzletek betelepítését.
A problémák akkor kezdődhettek, amikor az új tervek nem kapták meg a plázastop-törvény alóli felmentést. A jogszabály szerint ugyanis a 400 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi építmények szakhatósági eljárás keretében kaphatnak építési engedélyt. A hatóság viszont nem járult ahhoz hozzá, hogy – a szóbeszéd szerint – egy multinacionális kiskereskedelmi lánc nyisson boltot a Domb Áruház, valamint az Akadémia körúti Univer üzletek közelében. Közismert tény, hogy a kiskereskedelmi üzletek piacát a multinacionális hálózatok uralják Magyarországon.
A polgármester szerint „a beruházó döntött úgy, hogy megpróbálja a földszinti részt üzletekkel megtölteni”
Szemereyné Pataki Klaudia polgármester július elején a KTV KÖZÉLET című műsorában a beruházóval ellentétben egy teljesen más képet festett fel arról, hogy ki kérte a parkolóház földszintjének boltokkal való ellátását. A polgármester így fogalmazott:
parkolóházak önállóan sehol nem épülnek, annak valami rentábilis lábának muszáj, hogy legyen. Ezért a beruházó úgy döntött, hogy megpróbálja a földszinti részt üzletekkel megtölteni. Ami szolgáltatás szempontjából azért jó, mert forgalomvonzó hatása van a Széchenyivárosban. Ezért azonban az eredeti tervhez képest változást történt, ami az volt, hogy csak egy lekanyarodó sávot alakítanak ki. Mivel azonban ennek a csomópontnak nagyon nagy az áteresztőképessége, született meg a döntés egy körforgalom létesítésére.
Hogy az Orbán-kormány által hozott plázastop-törvényen fennakadt a projekt, arról ezt mondta a polgármester:
az üzlethelyiségek engedélyezésénél bérlőváltás történt. Az új bérlővel, akivel a parkolóházat építő vállalkozó pályázott, nem felelt meg a szakhatósági eljárásoknak.
Majd hozzátette, hogy
a beruházó azon dolgozik, hogy megtalálja az új bérlőt.
A kórházi parkolóház építésével egyidőben fog megkezdődni a körforgalom építése is, de azt még nem tudni, hogy mikor
A felfüggesztett beruházás kapcsán több kérdéssel fordultunk a kivitelezőhöz, többek között arra vagyunk kíváncsiak, hogy mikor folytatódik a körforgalom építése, rentábilis lehet-e önmagában a parkolóház, és ki volt a kezdeményező a parkolóház földszintjének üzletekkel való kialakításakor. Szerkesztőségünknek a Ver-Bau Parking Kft. a következő választ küldte:
A bérlő kiléte üzleti titok
„A kórházi parkolóház rentabilitásával, lehetséges bérlőivel kapcsolatos mindennemű tény, információ, adat az üzleti titok hatálya alá esik.”
Közös egyetértésben döntöttek a földszinti üzletek kialakításáról
„Ezért is döntöttünk úgy – egyetértésben az önkormányzattal – hogy a parkolóház földszintjét üzletek számára alakítjuk ki. Hosszú tervezési, előkészítési fázist követően cégünk a kivitelezés megkezdéséhez szükséges valamennyi engedélyt és a nyolc szakhatósági hozzájárulásból hetet megszerzett, egyedül a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal jóváhagyására várunk.”
2005 óta tervezik a Nyíri út – Akadémia körúti körforgalmat
„A Közlekedéstudományi Intézet 2005-ös – a közgyűlés által is elfogadott – tanulmánya emelte ki először, hogy az itt áthaladó forgalom olyan mértékű, aminek a kezelését a lámpás kereszteződés nem tudja dinamikusan kezelni. A 15 éves tanulmány óta ugrásszerűen emelkedett a gépjárművek száma és Hetényegyháza lakosságszáma, ami további nyomást jelentett a megoldás irányába.”
Épül, de nem tudni, hogy pontosan mikor