Az utóbbi időben az internet – a globális összekapcsolódást megkönnyítve – megalkotta az interakció új korszakát. A digitalizáció széles körű megjelenésével az üzleti életben a web 3.0 lehetőséget nyújt arra, hogy a technológiai óriások következő generációja megalkossa a vállalatok új digitális verzióját.
Az ingatlanpiac az egyik olyan ágazat, amelyre a metaverzum óriási hatást fog gyakorolni, ahol már most is lehet virtuálisan, NFT-k formájában vásárolni és eladni. A potenciális tulajdonosok digitális ingatlanuk értékesítésével vagy lízingelésével tudják gyarapítani a vagyonukat. Miközben a való világban legtöbben nem engedhetik meg maguknak, hogy ingatlant vásároljanak, a befektetők dollármilliókat költenek a virtuális telkek megszerzésére. Legfrissebb felmérések szerint ezeknek a földterületeknek az ára több, mint 500%-kal nőtt, amióta a Facebook megtette első lépését a Meta felé.
Az egyik legnépszerűbb platformon, a Decentralandben a 2017-es induláskor néhány tíz dollárnyi összegért lehetett kisebb parcellákat venni, amelyek ma már több ezer vagy akár tízezer dollárt érnek. Jelenleg a legkisebb parcellák ára közel 5 ezer MANA, vagyis közel 5 millió forint. A Metaverse Group, a Tokens.com leányvállalata csaknem 2,4 millió dollárért (618 ezer MANA) vásárolt egy 116 parcellás ingatlant a Decentraland Fashion Street negyedében. A 6090 négyzetméternyi megvásárolt digitális telek kizárólag a metaverzumban létezik, ahol ez volt az eddigi legnagyobb földvásárlás.
A Sandboxban is borsosak az árak, a legkisebb parcella ára 2,8 ethereum, vagyis közel 3 millió forint az OpenSea-n. A digitális ingatlanokkal foglalkozó Republic Realm legutóbb 4,3 millió dollárt fizetett egy földterületért a Sandboxban.
Mondani sem kell, hogy az ilyen befektetések rendkívül kockázatosak. A valódi tulajdonnal ellentétben, amelyek általában még piaci visszaesés esetén is megtartják értéküket, a virtuális ingatlanok ára nullára csökkenhet, ha a világ, amelyben léteznek kimegy a divatból és az emberek nem látogatják többé.
Az ingatlan vásárláson kívül a metaverzum platformok segítségével a felhasználók az NFT-k használatával virtuálisan utazhatnak, vásárolhatnak és szórakozhatnak. A metaverzum egy hatalmas lehetőség a kripto- és közösségi játéktérben is. Jelenleg vannak olyan technológiai óriások, amelyek virtuális birodalmakat építenek és lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy saját digitális avatárjuk legyen a játékban, valamint eszközöket és termékeket vásároljanak.
📷freepik.com
A metaverzumhoz kapcsolódnak olyan technológiák, mint a virtuális valóság (Virtual Reality, VR), valamint a kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR), amely a digitális és a fizikai világ aspektusait ötvözi. A metaverzum azonban nem csak VR-en vagy AR-en, hanem PC-n, játékkonzolon vagy akár telefonon keresztül is elérhető lehet. A piacvezetők, mint a Microsoft, az Apple, a Google, a Facebook az AR által támogatott technológiákat használják. Az oktatás, a közlekedés, az utazás és a mérnöki munka csupán néhány példa azokra az ágazatokra, amelyek már szintén alkalmazzák az AR és VR adta számtalan lehetőséget. A virtuális valóság először a szerencsejáték-iparban vált közismertté, ahol a játékosok VR segítségével résztvevői egy virtuális szerencsejáték világnak. Mára már minden szerencsejáték elérhető a virtuális térben, legyen szó kaszinó játékokról, sportfogadásról vagy VR játékautomatákról.
Valójában már most is az életünk egyre nagyobb részét a digitális világban éljük, csak egyelőre többnyire webkettes felületeken. Ebben hozhatnak forradalmi változást a metaverzumok, amelyeknek az alapjait még csak most rakják le, de ahol néhány éven belül több százmillió vagy akár milliárd ember kommunikálhat egymással, szórakozhat, dolgozhat, ügyeket intézhet. Ez a technológia segít majd a felhasználóknak, hogy otthonukban ülve látogassanak el az alternatív virtuális világba.
Röviden, a metaverzum végtelen lehetőségeket kínál minden üzleti ágazat számára és kétségtelen, hogy már be is robbant a piacra, hiszen jelenleg világszerte több száz fejlesztőcsapat dolgozik gőzerővel azon, hogy saját metaverzumot hozzon létre.