Szemfüles és egyben aggódó olvasónk értesítette szerkesztőségünket, hogy egy kecskeméti telephelyen rengeteg fa ládát tárolnak, és a feliratból – BATTERIES – arra következtet, hogy ezek akkumulátorok tárolására valók. Utánajártunk az ügynek.
De miért lehet ma téma az akkumulátor?
Az akkumulátor szó manapság nem egyértelműen pozitív és egy a mindennapokhoz szükséges alkatrészt jelent csupán, ami segítségével beindíthatjuk az autót. Azóta nem, hogy egyre több akkumulátor gyár létesítéséről szólnak már egy ideje a belföldi hírek. A beruházások ellenzői szerint ezek az üzemek rendkívül károsak és veszélyesek a környezetünkre, ezért is tiltakoznak ellenük. Kecskeméten az LMP aláírásokat is gyűjtött. Az év elején városunkat is elérték tehát ezek a hangok. Az ellenzék a közgyűlésben akarta elítéltetni az akkumulátor gyárakat és kimondatni, hogy ilyen gyár nem épülhet Kecskeméten. Akkoriban Debrecenben már nagy felháborodás volt ugyanebben a témában. Kecskeméten a Fidesz-KDNP és a polgármester leszavazta az ellenzéki tervezetet, így a testület nem mondta ki, hogy a városban nem épülhet akkumulátor gyár. Majd jött egy államtitkár, és szavaival olajat öntött a tűzre. Arról beszélt a Parlamentben, hogy Kecskeméten akkumulátor gyár épül. Ezért újra a közgyűlés elé került a téma, ahol a kormánypártok úgy tettek, mintha nem egy fideszes államtitkár keverte volna bele Kecskemétet az akkumulátorgyártásba. A kormánypártok arról beszéltek, hogy csupán az ellenzék kavar, a polgármester szerint csak álhír terjed, és a képviselők saját szemükkel megnézhetik, hogy a Mercedes gyárban az elektromos autókba készen érkezett akksikat szerelnek be. A KecsUP-nak a Mercedes is megerősítette, hogy semmilyen akkumulátor gyártásról nem lesz szó, csak beszerelő csarnokot fognak építeni, és nem dolgoznak majd olyan veszélyes anyagokkal, amelyekkel az akkumulátor gyárakban, valamint vizet is leginkább csak kézmosásra használnak majd itt. Vagyis kár aggódni.
De mivel elvileg egy felelős politikustól hangzott el a kecskeméti akkumulátor gyár megépítése, valószínűleg nem mindenki nyugodott meg teljesen. Sokan ezért is kaphatják fel a fejüket az akkumulátor szóra. Főleg, ha egy telephelyen százával állnak a BATTERIES feliratú ládák.
Tornyokban állnak az akksis ládák egy telephelyen
Elmentünk tehát a telephelyre, amely a Kiskőrösi út és a Könyves Kálmán körút találkozásánál van az egyik szegletben. Valóban rengeteg faládát láttunk, sok száz lehet ott. Oldalukon a LITHIUM ION BATTERIES felirat és a FARASIS cég logója. Az interneten egy gyors kutakodás után meg is találtuk, hogy a cég többek között elektromos autókba gyárt akksikat, sőt partnere a Mercedes-Benz-nek, amely a kínai cégben 3 százalékos részesedéssel bír.
Hogy pontosan melyik cégnek a telephelye ez, nem tudtuk meg. Az egyik üzlettől megkaptuk az egész terület tulajdonosának a telefonszámát, akitől a bolt is bérli a helyet. Lényegében már ő is megerősítette a telefonban, hogy ezek valóban gépjármű akkumulátorok, és a Kecskeméten gyártott elektromos Mercedesekbe szerelik be őket. Pontosabban már be is szerelték, mert a ládák üresek.
Mercedes-gyár: a ládák valóban üresek, szállításkor és tároláskor betartjuk a szigorú szabályokat
Kérdéseinkkel megkerestük a Mercedes-Benz gyárat is, ahonnan most érkezett meg a válasz, amit teljes terjedelmében közlünk. Megerősítették, hogy ezek már csak valóban üres ládák.
„A képeken látható dobozok üres szállítóládák, amelyeket a beszállító telephelyén ideiglenesen tárolnak. A Mercedes-Benz az akkumulátorok szállításakor és tárolásakor szigorúan ügyel a veszélyes áruk kezelésére vonatkozó hazai és nemzetközi előírások betartására. Mint azt 2023. május 2-án bejelentettük, vállalatunk „Electric Only” stratégiájának részeként a kecskeméti gyár területén akkumulátorbeszerelő üzem épül a jövőbeni Mercedes EQ modellek nagyfeszültségű akkumulátorrendszereinek beszerelésre. Ez a beszerelő folyamat tisztán mechanikai munkafázisokból áll. Kecskeméten 2022-ben összesen több mint 150.000 jármű gördült le a gyártósorról. Arról, hogy ez a szám hogyan bontható le az egyes modellsorozatokra, sajnos nem adhatunk bővebb tájékoztatást. A Mercedes-Benz Cars 2023 első három negyedévében világszerte mintegy 175.000 BEV járművet értékesített.”
Azért nem minden kérdésünkre kaptunk választ. Amikre nem vagy csak részben, azok ezek a kérdések voltak: