Felújítanák a kiskörutat Kecskeméten a színháztól a Cifrapalotáig, valamint a könyvtártól a Petőfi Sándor utca – Dobó körút körforgalomig, mivel bitumenhiányos és „lesoványodott”. Két gyalogátkelőhelyet pedig járdaszintre emelnének, és sebességcsökkentő küszöböt – közérthetőbben fogalmazva, bukkanót – alakítanának ki. Mindezt együtt 1,1 milliárd forintos pályázati forrásból.
Az április 18-ai közgyűlésen szavazták meg a képviselők – egyébként egyhangúlag – az úgynevezett TOP Plusz kiírásra már benyújtott és beküldeni tervezett pályázatokat.
Közülük a legnagyobb költségvetésűnek a kiskörút felújítása ígérkezik: 1 milliárd 108 millió forint szerepelt az előterjesztésben.
„Az út felülete a nagymértékű igénybevétel miatt jelenleg bitumenhiányos és egységesen lesoványodott, a hosszanti és keresztirányú repedések mellett hálós repedések is megjelentek, a foltszerű javítások a meglévő burkolattól elváltak, ezért a meglévő helyett új burkolat kialakítása szükséges” – vélhetően az erre közlekedők közül sokan egyet tudnak érteni a dokumentum indoklásával.
A felújítást több mint 1 kilométer hosszon (egész pontosan 1154 méteren) tervezik, két szakaszon: a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színháztól a Cifrapalotáig, valamint a Katona József Könyvtártól a Petőfi Sándor utca – Dobó körút körforgalomig.
Az is szerepelt az anyagban, hogy két helyszínen a gyalogátkelőhelyet járdaszintre emelik és sebességcsökkentő küszöböt alakítanak ki. Az egyik zebra egyértelmű: a Piaristák terén a könyvtárral szemben lévőről van szó. A másiknál helyszínként a Csányi János körutat írták, ez alapján akár három átkelőre is gondolhatnánk, hiszen a Kéttemplom köz végénél, a Cifrapalotánál és a nagypostánál lévő zebra egyaránt a Csányi körúton helyezkedik el. De mint megtudtuk, a nagyposta előtti gyalogátkelőről van szó.
A zebrák kiemelésének módszeréről annyi derült még ki az előterjesztésből, hogy térkő burkolattal, valamint a burkolathoz történő csatlakozásnál és a rámpa felső vonalában süllyesztett szegély beépítésével oldják meg.
Az önkormányzat a támogatási kérelmet még március végén benyújtotta, de ez nem azt jelenti, hogy hamarosan kezdődik is a munka. Mint azt Balogh Zoltán, a Fejlesztéspolitikai Osztály vezetője elmondta a városüzemeltetési bizottság április 15-ei ülésén, előbb készül egy megalapozó dokumentum, aztán ha majd a város elnyeri a pályázatot, és aláírták a támogatási szerződést, kezdődik a továbbtervezési feladat, amit 2025 első felére kívánnak befejezni.
A közgyűlési előterjesztésben szerepelt az is, hogy a kiskörút felújításának és – ami témánk szempontjából még fontosabb – a kijelölt zebrák kiemelésének (kiviteli) tervei még 2021-ben elkészültek.
Ennek oka az illegális éjszakai gyorsulási versenyek meggátolása volt. Akkor – 2021 júniusában) a kecskeméti önkormányzat (Homoki Tamás alpolgármester) és a Kecskeméti Rendőrkapitányság (Kerti István alezredes, akkori rendőrkapitány) közös közleményt is kiadott négy zebra átépítéséről. Ezek közül kettő a most szóban forgó átkelők voltak, emellett a Cifrapalota előttit és a Dobó körúti Central Passage Üzletháznál lévőt tervezték kiemelni, még abban az évben, tehát 2021-ben, önkormányzati önerőből, összesen 30 millió forint értékben.
Az erről szóló híradás a hiros.hu archív oldalán érhető el, és a baon.hu oldalán is megtalálható. A Baon cikkéből (szerzője jelen sorok írója volt) az is kiderül, hogy „már 2018 februárjában, a városrendezési és városüzemeltetési bizottság ülésén is téma volt a kiskörúti száguldozók megfékezésének mikéntje. Király József ezen felvetette a 30-as sebességkorlátozást, vagy a zebrák úttestből való kiemelését, megmagasítását. Kerti István rendőrkapitány viszont azt mondta: szerinte a 30-as korlátozás csak a lelkiismeret megnyugtatására szolgálhatna, ennél sokkal hatékonyabb módszer lenne, ha csökkentenék a zebrák számát (…), de ez a kevesebb zebra lámpával lenne védve, vagy olyan eszközzel, amely az autóst mindenképpen megállásra kényszeríti – azaz akár szintbeli kiemeléssel”.
2021 óta eltelt három év, és ezek a tervek nem valósultak meg – ha minden jól megy, talán majd jövőre.