Ha minden ideális és nincs forgalmi dugó, akkor Debrecen és Szeged között valamivel több mint három óra az út autóval az Alföldet átszelő 47-es főúton. A két város között majdhogynem gyorsabb vonattal közlekedni.
Az ország második és harmadik legnagyobb városa között lehet Budapestet érintve autópályán is közlekedni, Debrecen felől nézve az M35–M3–M0–M5-útvonalon, de valószínűleg egy percet sem nyernénk vele, viszont másfél-kétszer annyi kilométert kell megtenni.
Már rögtön a rendszerváltás után tervbe vették a két nagyvárost összekötő autópálya építését. Ez lett volna a 700 kilométer hosszú Déli Autópálya (DAP), az ország leghosszabb útja, de soha nem épült meg. Soprontól indult volna, érintve Szombathelyet, Zalaegerszeget, Nagykanizsát, Kaposvárt, majd egy Duna-hídon áthaladva Szekszárd térségében ért volna az Alföldre. Szeged és Hódmezővásárhely után Debrecen és Nyíregyháza felé haladt volna tovább. Egy időben voltak érdeklődő török befektetők, de a tervek a fiókban maradtak.
Most úgy tűnik, nemsokára autópályán is eljuthatunk Szegedről Debrecenbe és fordítva, ugyanis a románoknál több akadály is elhárult az Arad–Nagyvárad-sztráda megvalósulása elől. Kiírták a közbeszerzést is, aminek a Nagyvárad és Nagyszalonta közötti 34 kilométeres szakasz kivitelezésére bejelentkezett Mészáros Lőrinc üzlettársa, Szíjj László is.
A mintegy 120 km-es sztráda egy magyarországi határátkelőhöz is leágazik, az M44-es autóúttal kötik majd össze Békéscsaba irányába. Ez jelenleg a hiányzó kapocs ahhoz, hogy – Románián keresztül – legyen közvetlen autópálya-kapcsolat Debrecen és Szeged között.
Debrecen és Nagyvárad, valamint Szeged és Arad között már most is van autópálya, a kérdés, hogy így kevesebb idő lesz-e az út, mint az optimistán is bő háromórásra mondható zötykölődés a 47-esen.
Jelenleg két határellenőrzésen is át kellene menni, azonban Románia hamarosan csatlakozik a schengeni egyezményhez, így megszűnhet a határon várakozás, amint felhajtottunk Debrecen külterületén az autópályára, onnantól elvben megállás nélkül lenyomható lesz a Szegedig tartó út.
Ha elkészült az Arad–Nagyvárad autópálya-szakasz, a kb. 285 kilométer hosszú út Debrecen és Szeged között betartva a 130 km/óra sebességet 2 óra 45 perc lenne. Ez elvileg 25 perccel kevesebb, mint ha a 47-esen mennénk.
Költségek szempontjából román úthasználati díjat is kell fizetni, ami egy napra nagyjából ezer forintnak megfelelő román lej, míg az éves matricát 11 ezer forintért adják. Az üzemanyagfogyasztás-növekedés sem elhanyagolható, miután az átlagsebességünk kb. kétszer annyi is lehet autópályán, és a távolság is nagyobb.
Olcsóbb nem lesz az út Románián át Szeged és Debrecen között, de arra van esély, hogy gyorsabb legyen. A némileg magasabb üzemanyag- és úthasználati költségek ellenére az időbeli előny és a kényelmesebb vezetés sokak számára vonzó lehet majd, amíg egyszer magyar földön is lesz Debrecen és Szeged között gyorsforgalmi út.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a mintegy 70 kilométeres útvonalhossztöbblet miatt „nem valószínűsíthető még ideiglenesen sem a magyarországi forgalom átterelődése a romániai közúthálózatra”, hozzátették: jelentős mennyiségű autóforgalom nem fog Arad–Nagyvárad felé kerülni.