Újabb fordulójához érkezett az intermodális pályudvar, csomópont vagy egyszerűen csak IZÉ tervezése, amikor április végén első alkalommal a lakosságot is bevonták és a kész terveket bemutatták nekik, nekünk kecskemétieknek. Akkor persze megígérték, hogy a kivetített rajzokat és látványterveket elérhetővé teszik a sajtó számára, de 2 hét erre nem volt elég, úgy tűnik.
Honnan indultunk és hová jutottunk?
2019. júliusában írt cikkünk első mondatát idézzük: „10 éves már az intermodális álom. Ami arról szól, hogy jó lenne egy helyre összegyúrni a buszos és vonatos közlekedést, ide autóknak parkolókat építeni, valamint megoldani a kerékpáros, gyalogos megközelítést.”
2009-ben egyszerre 3 pályázatot adott be a város, amikből nyertünk is 625 milliót megvalósíthatósági tanulmányra és 2 milliárdot tervezésre. Ez már szabad szemmel is akkor pénzhalom, hogy mindenképp gigászi terveknek kellett születni és így is lett: hatalmas bevásárlóközpont és parkolóház a volt KTE pálya területén, teljesen új állomásépület és peronok, új közlekedési területek az állomáspark helyén és a hunyadivárosi oldalon is. 2,7 milliárdból lehetett nagyot álmodni a papírra.
Aztán teltek az évek és csönd honolt a projekt fölött. Bár 2012-ben nemzetgazdaságilag kiemelt projekt lett, de 2014-ben a Magyar Közlönyben már nem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában a kecskeméti pályaudvar kivitelezésének támogatása. De azért 2015-ben a városháza kommunikációs vezetője még arról nyilatkozott, hogy mindjárt elkezdik: „A kivitelezés költségéhez uniós támogatásra pályázik a város és ha elnyeri, akkor 2020-ra tízmilliárd forintból felépülhet az intermodális csomópont.”
2016-ban Orbán Viktor már csupán a főpályaudvar rendbetételéről beszélt a polgármesterrel közösen, az intermodális szót egyikük sem ejtette ki még véletlenül sem. Hogy miket ígért meg az intermodális helyett, azt Szemereyné alkalmatlanságáról szóló sorozatunk 5. részében vettük végig.
Aztán 2019-ben új közbeszerzést írtak ki, most már nem állomás, hanem intermodális csomópont tervezésére. És ennek az elkészült terveit mutatták be 2022. április 27-én. Most tartunk 3,2 milliárd forint elköltésénél és az első lakossági egyeztetésnél.
Mit tartalmaznak a tervek?
Ami a tervekben nincs benne de az elmondottakból kiderült: továbbra is cél, hogy a városközponti buszpályaudvar megszűnjön és ennek első lépései, hogy más városrészekben buszfordulók és pihenőépületek már megépültek, tehát a tömegközlekedés átszervezése megkezdődött. Öveges főépítész ezt „generális áttervezésnek” nevezte, de ettől láthatóan nagyon messze vagyunk: nem változik a bejárt útvonal, nem változik a használt eszközök száma és minősége, nem változik a menetred, csupán pár funkció más épületekbe kerül át egyelőre. Tehát emiatt valójában feleslegesnek tűnik az IZÉ építése.
Ami szintén kiderült a tervekből, hogy nem lesz egy központi állomásépület a buszos és vonatos utazóknak, hanem a vasút marad ott és úgy, ahogy eddig is. A távolsági buszpályaudvar kicsit hátrébb csúszik, a MÁV kultúr és szociális épületei helyére. De a Posta épülete marad, így a két utazási mód nem igazán közelíti egymást, ezért szintén felesleges ennek az IZÉ-nek a megépítése.
Ami viszont új dolog, hogy közös utastájékoztató rendszer lesz, így a buszplyaudvarról is lehet látni a vonatok érkezését/indulását és az állomásról is a buszokét. Lesz (?) új híd a Hunyadiváros felé, amin keresztül kerékpárosok és gyalogosok tudnak közlekedni egymástól elválasztva. Lesznek új parkolók a buszpályaudvar jelenleg körút felöli végén. És lesznek elektromos töltőeszközök autóknak, motoroknak és buszoknak is. Na, ez már valami, ezek miatt talán van értelme az IZÉ-nek.
Összességében pár apróság valósul meg, és ezt próbálják most csomopontként, generális változásként és városfejlesztésként eladni
A jelenlegi buszpályaudvart elbontják és pár 10 méterrel arrébb megépítik újra a kiszolgáló épületeket. A buszok területe fölé nagyon designos tetőket raknak, de napelem már nem fér bele a projektbe. Az egész buszpályaudvar legfeljebb 30 méterrel kerül közelebb a vasúthoz és erre a tervek alapján el fogunk költeni 8-10 milliárdot.
A vasút épülete is marad a helyén, plusz funkciót nem kap itt is gyakorlatilag csak esztétikai változások fognak történni: lesz félig nyitott kávézó a resti büfé helyén, lesz csodás szökőkút az állomás előtt, lesz forgalomtól elzárt terület, de valódi és előremutató, a közlekedést „generálisan” érintő változás nem várható. Erre is el fog menni 4-5 milliárd biztosan. Miközben az állomás túlsó oldalán, a peronon semmi nem fog történni, egy fűszálat sem fog senki arrébb rakni, mert az olyan jelentős költségekbe verné a MÁV-ot, hogy csődbe mennének.
A tervek szerint épül egy nagyon esztétikus kerékpáros- és gyaloghíd, amire igazából semmi szükség. Az állomásépülettől mindkét irányba 200 és 300 méterre van egy-egy aluljáró, amik ezeket a funkciókat tökéletesen ellátják, csak ugye a biztonság nincs rendben. De erre talán nem az a megoldás, hogy építünk egy semmibe vezető hidat másfél milliárdért?! Ezt az összeget Falu György mondta, utalva arra, hogy sokkal könnyebb valamit nem megépíteni másfél milliárdért, mint a lakókkal vitatkozni. Ez lenne az érintettek bevonása – ahogy azt a vársoházán ma értelmezik.
Lesznek új és ingyenes parkolók, ami jó. Az állomástól ugyan messze lesznek, és azt sem fogja senki ellenőrizni, hogy tényleg az utazóközönség hazsnálja-e, úgyhogy várhatóan folyamatos telt házzal fog ez üzemelni, de legalább ennyivel kevesebb autó parkol a nagykörúton belül. Aki pedig az állomásra megy, az majd parkol a Hunyadiban, a híd túloldalán, hisz arra se lesz kapacitás az elmondottak alapján, hogy ott ellenőrizzék, esetleg kezeljék a már most is meglévő problémát, miszerint az autósok egy része a Barnevál mögött és a kis utcákban hagyja az autót a vonatozás idejére. Az meg aztán már végképp nem a tevezők problémája, hogy a híd egy kertvárosi övezetbe érkezik, a házak ablakaitól 5-10 méterre, teljes belátást nyújtva a közlekedőknek és a forgalom növekedését az ott élőknek.
Újra kéne ezt gondolni
A fent leírtak megvalósítása 4-500 millióból, legfeljebb 1 milliárdból megvalósítható lenne: ennyi pénz elég arra, hogy a
– buszpályaudvar helyét új helyre fessük fel, 30 méterrel arrébb
– utastájékoztató rendszert építsünk ki, amin busz és vonat indulás és érkezés is látszik
– biztonságossá tegyük a kisaluljárókat
– szebbé tegyük az egész környéket
– és akkor ebből az összegből fel lehet még újítani a MÁV kultúr épületét tekepályával együtt is.
A kérdés, hogy van-e annyi bölcsesség a városvezetésben, hogy a 2008-as grandiózus terveket elengedve, a 2022-es grandiózus költségeket is elengedjék, és helyette egy élhető, a valódi változást hozó módosításokat megvalósító beruházás irányába lépjenek?! A maradék 10 milliárdot meg valami értelmes dologta költsék.