Nem meglepő, hogy 2022-ben már szinte meg-megkérdőjelezhető a magánélet fogalma, már ha az online jelenlétről van szó. A földrajzi helymegosztással, a címkézett – azaz hashtaggel ellátott – fényképekkel, az eseményekre adott válaszokkal, az online bejelentkezésekkel és a megannyi megosztott információ révén könnyen kirajzolódik bárkinek a személyes profilja, aki aktív felhasználója a közösségi média oldalaknak.
Ma már bármilyen információt megoszthatunk magunkról a világhálón, legyen szó kapcsolati státuszáról, főiskolai végzettségről vagy politikai meggyőződésről, ezek mind részei az adott személy közösségi média profiljának.
Előny vagy hátrány az internetes adatgyűjtés?
Ez a kérdés előbb vagy utóbb mindegyik internet felhasználóban felmerül. Manapság egyre többet hallunk az online adatkezelésről, de leginkább csak a negatív formáiról, így nem meglepő, hogy egyre több kétely övezi a webes adatfeldolgozást. Számos esetről számolt be a világsajtó, hogy a tech óriások – mint a Meta vagy a Google – céltalanul, nem releváns információkat gyűjt a felhasználókról és nem megfelelően kezelik azokat. Azonban, a felháborodás sokszor nem is jogos: bárki, aki regisztrál egy-egy weboldalra, első lépésként elfogadja az adatkezelési tájékoztatót, amelyben minden információ az adatgyűjtésről, rendelkezésére áll. Mégis, ha kicsit tudatosabban figyelünk arra, hogy mikor és milyen személyes adatot osztunk meg magunkról, akkor semmilyen hátrányát nem érezhetjük a digitális adatgyűjtésnek.
Miért olyan fontosak a felhasználói adatok?
Talán ma már nincs olyan internetező, aki ne találkozott volna hirdetés formájában egy már megnézett vagy netán kosárba rakott termékkel. Ilyen sok lenne a furcsa véletlen vagy valami technológiai trükk állhat a háttérben? Az igazság az, hogy a mai marketing trendek egyik fő mozgatórugója az adatvezérelt stratégia, amely révén a vállalatok igyekeznek minél több potenciális ügyfelet elérni, ezért elengedhetetlenek számukra a pontos ügyféladatok. Az internetes adatgyűjtés különböző módszereivel is találkozhatunk, például a webáruházak esetén az egyik legjellemzőbb a remarketing. Ez nem jelent mást, mint a fogyasztók korábbi magatartásbeli célzását internetes hirdetéseken keresztül. Másrészt, a közösségi média oldalak használata sem ingyenes: a felhasználók az adataikkal fizetnek. A lényeg a fogyasztók tudatosságán áll: milyen adatot és hol osztanak meg magukról. Az adatvezérelt marketing nem csak a cégek számára lehet előnyös, hanem vásárlói oldalról is. Például egy korábbi felmérés alapján a megkérdezettek 73%-a szívesebben kap olyan ajánlatot, amely – felhasználva személyes adataikat – releváns számukra.
Nem is gondolnánk, de ez a legfontosabb adat
Meglepő, hiszen nem is gondolnánk, mennyit ér ez az adat a tech óriások számára. Mégis, a helyadatok elemzésével a vállalatok az eddiginél sokkal pontosabb helyzetképet kapnak felhasználóikról. Például a vállalatok számára pontosan körülhatárolható egy-egy felhasználó érdeklődési köre és preferenciái csupán abból, mikor, hol és meddig tartózkodik – vagyis a telefonja. Továbbá, ma már az sem titok, hogy hiába kapcsoljuk ki a telefon helyadat megosztását, a mobilhálózat vagy Wi-Fi segítségével az applikációk kevésbé pontosan, de tudják követni mikor és merre jár a felhasználó.
A szigorú európai GDPR szabályozásnak köszönhetően egyre inkább beszélünk az adatok védelméről és az esetleges visszaélések megakadályozásáról, mintsem a felhasználók “lehallgatásáról”. Az internetes adatgyűjtés nem feltétlenül egy negatív folyamat, sőt.
Forrás: Rackhost.hu