183 önkormányzati lakás és üzlethelyiség állhat üresen Kecskeméten, és emiatt több tízmillió forintot veszít a város évente. Az ingatlankezeléssel és üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat 2023-ban is egy önkormányzati cég látja el, több százmillió forintnyi közpénz felhasználásával. A város bérlakás-kezelési rendszere többek szerint problémás, és felmerülnek költségvetési kérdések is.
Pár hete lépett életbe Kecskemét idei költségvetése, melyben az önkormányzati bérlakásokkal kapcsolatos finanszírozási tervek is megtalálhatók. A büdzséből látható, hogy az ingatlankezeléssel és üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat 2023-ban is a város cége, a KIK-FOR Kft. látja el.
A 2023-as költségvetésben előirányzott összegeket megvizsgálva kiderül, hogy a városháza több mint 100 millió forintnyi közpénz pontos felhasználását mulasztotta el kifejteni; és a város tulajdonában álló ingatlanok kezelésével megbízott céggel kapcsolatban több kérdés is felmerül.
A rejtett aranytartalék, plusz még egy kicsi
A KIK-FOR Kft. még 1993. októberében alakult meg, s azóta fontos feladatot lát el Kecskeméten: üzemelteti az önkormányzat (és a saját) tulajdonában álló ingatlanokat, üzleteket és egyéb bérleményeket, és további gazdálkodási feladatokat is ellát. Egy tulajdonosi döntés alapján az önkormányzati tulajdonú földterületek vagyonkezelése és bizonyos városfejlesztési feladatok ellátása is a feladata. Ezzel párhuzamosan az önkormányzati intézmények karbantartási tevékenységéért is ez a társaság felel.
Ezeket a feladatokat a cég részben önkormányzati támogatásból végzi el, melyekre a 2023-as költségvetési előirányzat szerint nem kevés pénz jut:
- A Homokbánya területén állami támogatás igénybevételével kialakított és költségalapon bérbe adott lakások teljeskörű működtetésére az önkormányzat 344 366 501 forintot irányzott elő idénre;
- A lakás- és vagyonkezelői tevékenységek ellátására 188 092 275 forintot biztosított az önkormányzat. Az összegből 158 952 275 forintot a vagyonkezelés visz el.
Tehát a KIK-FOR Kft. az önkormányzat tulajdonában álló lakásállomány üzemeltetésére 29 140 000 forintot költhet, melyből a lakóépületek felújítására és korszerűsítésére 14,14 millió, lakbértámogatásra 3 millió, számlavezetésre pedig 50 ezer forint jut.
Rövid fejszámolás után ugyanakkor kiderül, hogy mindezt összeadva kicsivel több mint 17 millió forintot kapunk, míg a maradék 12 millió forint és annak felhasználása a költségvetésben nem kerül részletezésre. Az sem derül ki a büdzséből, hogy hol hasznosul az önkormányzat által előírt több mint 107,1 millió forint tartalékképzés a KIK-FOR Kft.-nél.
Nem vész el, csak átalakul
Szerettünk volna a nyomára bukkanni a hiányzó millióknak, ezért megkerestük az ügyben Király József önkormányzati képviselőt, a KIK-FOR Kft. felügyelő bizottságának elnökét. A politikus a kérdéseinkre röviden válaszolt. Kifejtette, hogy a társaságra vonatkozó költségvetési előirányzatban szereplő több mint 100 millió forintos tartalékról és annak felhasználásáról a cégnek nincsen információja, s hogy a lakásállomány üzemeltetése kapcsán felmerülő 12 millió forintról sem tud.
„A 2023. évi előirányzat felhasználás a rendeletben meghatározottak szerint valósulhat meg, így felújításra 14 millió forint áll rendelkezésre, beruházásra pedig 15 millió” – válaszolta a politikus.
Ez a válasz újabb kérdéseket vetett fel, mivel ezek az összegek ilyen formában nem szerepelnek a költségvetésben. Megkerestük ezért Szemereyné Pataki Klaudia polgármestert az erre vonatkozó kérdéseinkkel, de többszöri érdeklődésünkre sem kaptunk választ.
Hetekig tartó ügyintézés, üres lakások
A KIK-FOR Kft.-vel kapcsolatban nemcsak az elveszett milliók ügye merül fel problémaként. Sokan jónak és hatékonynak találják a kecskeméti bérlakásrendszert, s az önkormányzati ügyintézéssel sem akad gondjuk. Vannak azonban olyan helyiek is, akik nem így vélekednek e kérdésben. Ők a KIK-FOR Kft.-nél tapasztalható ügyrendet egyenesen útvesztőnek tartják. A lapunknak nyilatkozó bérlők szerint évente szükséges a bérleti szerződésüket meghosszabbítaniuk, amihez azonban egyrészt igazolniuk kell, hogy nincsen tartozásuk a cég felé, a rezsijüket is gondosan fizették, de azt is, hogy a KIK-FOR Kft. tulajdonában álló használati tárgyak állapota rendben van. Az ügyintézés lassúsága miatt azonban ezekre gyakran csak hetek elteltével kerülhet sor.
A legtöbb bérlőnek nincs választási lehetősége, kénytelen az ügyintézésből fakadó próbatételeket kiállni. Hogy ők pontosan mennyien lehetnek, arról viszont csak találgatni lehet, a KIK-FOR Kft.-től ugyanis erre vonatkozó adatokat nem kaptunk. Ez ügyben is Király József önkormányzati képviselőhöz fordultunk segítségért, aki közölte: a kecskeméti önkormányzat tulajdonában – tehát a cég kezelésében – összesen 1271 lakás és 112 darab üzlethelyiség áll, míg cég saját tulajdonát 452 ingatlan képezi. A város ingatlanjai közül nagyjából 9 százalékot tesz ki az üresen álló ingatlanok aránya, azaz 183 olyan lakás és üzlethelyiség lehet, amit nem bérel senki. Ezzel párhuzamosan 53 darab ingatlan iránti kérelem vár elbírálásra.
Több tízmillió forint közpénz folyik el évente
Az üresen álló ingatlanokat az önkormányzatnak ugyanúgy fent kell tartania, mint azokat, amikben laknak bérlők. A lapunk birtokába jutott a KIK-FOR Kft. legfrissebb, a Városstratégiai és Pénzügyi Bizottság által zárt ülésén tárgyalt, 2021-es eredmény beszámolója. (Az önkormányzati cégek eredményéről szóló dokumentumokat általában zárt ajtók mögött tárgyalják, a sajtó csak kivonatukhoz juthat hozzá.)
A dokumentum szerint az önkormányzati cég 1329 darab önkormányzati ingatlant kezelt, amiből 112 üzlet-, iroda-, egyéb helyiség és terület volt, míg további 46 társasházban összesen 1398 albetét (lakás, üzlet, iroda, garázs). Ezen felül 102 saját tulajdonú és 335 vagyonkezelt (mezőgazdasági és egyéb művelési ágú földterület és egyéb helyiség megnevezésű) ingatlannal rendelkezett. A KIK-FOR Kft. 2021-ben összesen 453 darab szociális alapon bérbe adható ingatlannal rendelkezett, melyekre összesen 35,5 millió forintot költött.
Az önkormányzati tulajdonban álló ingatlanok közül 2021 januárjában 157-et, júniusban 178-at, decemberben pedig 175-öt nem bérelt senki, így a velük kapcsolatos fenntartási költségek mind az önkormányzatot terhelték. Azaz csak ebben az évben összesen 48,6 millió forintot fizettek ki arra, hogy az ingatlanok állagát megóvják, míg további 14,4 millió forintot közös költségre költöttek el. Azaz egyetlen lakásra 360 ezer forint közpénzt használt fel az önkormányzat. Az ismert adatok alapján tehát az önkormányzat tavaly nagyjából 65 millió forintot költött az üresen álló ingatlanokra.